Data modyfikacji:5.10.2017

Przejdź na stronę główną

 

 

Tytuł pomocy: Wprowadzanie

Spis treści:

·         Zastosowanie funkcji

·         Tworzenie nagłówka dokumentu

·         Wprowadzanie zapisów księgowych

o    Ogólna zasada wprowadzania zapisu księgowego

o    Wprowadzanie danych na konto z cechą "konto VAT"

o    Wprowadzanie danych na konto z cechą "konto do klasyfikacji"

o    Wprowadzanie danych na konto z cechą "konto dewizowe"

o    Wprowadzanie danych na konto z cechą "konto rozrachunkowe"

o    Wprowadzanie danych na konto z cechami "konto dewizowe" i "konto rozrachunkowe"

·         Funkcje menu pomocniczego

·         Sposób poruszania się po dokumencie

Zastosowanie funkcji

Funkcja umożliwia wprowadzanie i księgowanie nowych dokumentów. Dokumentem w rozumieniu systemu może być pojedynczy dowód księgowy lub paczka dowodów.

Tworzenie nagłówka dokumentu

W nagłówku dokumentu podajemy:
        datę księgowania - data w formacie miesiąc.dzień. System podpowiada ostatnią datę księgowania w danej księdze. Datę tę można zmienić ale tylko na późniejszą. Próbę wprowadzenia daty wcześniejszej od daty ostatniego księgowania system sygnalizuje odpowiednim komunikatem. Można wprowadzić datę księgowania z następnego okresu księgowego. Jeśli symbol dokumentu nie ma cechy księgowania do przodu to taki dokument można  wyłącznie przenieść do bufora ( nie można go księgować).
        symbol dokumentu- dopuszczalne symbole dokumentów dostępne pod F2. Pewne symbole mają ściśle określone funkcje:
           BO    - bilans otwarcia,  tylko zapisy z tego typu dokumentów będą brane pod uwagę przy obliczaniu obrotów bilansu otwarcia;
           BZ    - bilans zamknięcia, tylko zapisy z tego typu dokumentów będą brane pod uwagę przy obliczaniu obrotów bilansu zamknięcia;
           VV    - przeksięgowanie podatku VAT naliczonego i należnego z kont VAT na konto rozrachunków z budżetem bez otwierania rejestrów VAT;
           ST    - dokument generowany przez moduł środków trwałych (wprowadzenie środka na ewidencję (OT), likwidacja środka, naliczenie amortyzacji, zmiana amortyzacji, umorzenia i wartości środka, przeszacowanie)

System proponuje zestaw symboli dokumentów ale można też utworzyć własne symbole (patrz opis).
Symbole dokumentów księgowych mogą być ustawione alfabetycznie według symboli lub opisów typów dokumentów.

        datę dokumentu - data w formacie rok(dwie ostatnie cyfry).miesiąc.dzień;
        datę operacji gospodarczej - data w formacie rok(dwie ostatnie cyfry).miesiąc.dzień, dodatkowa informacja niewymagana przez system;
        opis dokumentu - bardziej szczegółowy opis ułatwiający wyszukanie dokumentu w dzienniku księgowań.

Dostępne przyciski:
        Dalej – system sprawdza czy data księgowania dokumentu zawiera się w przypisanym mu okresie obowiązywania. Jeśli tak to następuje przejście do wprowadzania zapisów dokumentu. Jeśli nie – wyświetlany jest stosowny komunikat i program czeka na użycie właściwego symbolu lub zmianę daty księgowania. Kontrola nie jest włączana w przypadku, gdy w definicji typu dokumentu nie został podany okres obowiązywania.
        Zrezygnuj - rezygnacja z wprowadzania dokumentu, powrót do głównego menu

 

Dane wprowadzone do nagłówka mogą zostać później zmienione z poziomu wprowadzania dokumentu za pomocą opcji Zmień nagłówek dokumentu znajdującej się w górnym menu w grupie funkcji Operacje dodatkowe.

Wprowadzanie zapisów księgowych

Zachowanie się programu w trakcie wprowadzania zapisów determinują cechy użytych kont księgowych. W zależności od nich program domaga się podania dodatkowych danych potrzebnych do uzupełnienia bazy rozrachunków, rejestrów VAT, ewidencji kosztów w podziale na miejsca powstawania, kwot w walutach obcych itp.

Wszystkie dane potrzebne do prawidłowego zaewidencjonowania dowodów księgowych rejestruje się jednorazowo w trakcie wprowadzania dokumentu dzięki czemu unika się błędów wynikających z nieuwagi lub zapomnienia.

Poniżej omówione zostały różne warianty wprowadzania zapisu w zależności od cech kont księgowych

Ogólna zasada wprowadzania zapisu księgowego

Zasada wprowadzania zapisu księgowego zostanie omówiona  dla zapisu na "zwykłych" kontach księgowych, tzn. takich, dla których w momencie zakładania nie zaznaczono żadnych cech.
W trakcie wprowadzania zapisu podaje się:

 
treść zapisu - tekst, max 80 znaków;
symbol konta Wn -  można wybrać istniejące konto z planu kont pod F2 lub podać dowolne inne konto. Jeśli nie będzie go w planie kont, System poprosi o podanie danych i dopisze go do planu;
kwotę - podaje się ją bez przecinków i kropek dla oddzielenia tysięcy ( program zrobi to  w chwili przejścia do następnego pola), grosze oddziela się od złotych kropką. Można wpisać 15 cyfr.
symbol konta Ma - zasada podobna jak w przypadku konta Wn


System wymaga podania przynajmniej jednego konta (Wn lub Ma) oraz kwoty zapisu. Dzięki temu można wprowadzać zapisy proste i złożone.
W dolnej części ekranu wyświetlane są obroty Wn i Ma dokumentu oraz jego saldo.
System nie dopuści do zaksięgowania niezbilansowanego dokumentu. Próba zaksięgowania takiego dokumentu spowoduje ukazanie się komunikatu i powrót do dokumentu. W takiej sytuacji można dokument uzupełnić i zaksięgować,  przenieść go do bufora dokumentów oczekujących, lub z niego zrezygnować (w tym wypadku traci się go bezpowrotnie).
Z chwilą księgowania dokumentu System nadaje mu kolejny numer w ramach danego symbolu o czym informuje odpowiednim komunikatem. W tym momencie można jeszcze wycofać się z księgowania i powrócić do zapisów dokumentu w celu dokonania odpowiednich poprawek. Operacja księgowania dokumentu jest ostateczna. Po jej wykonaniu zapisów dokumentu nie można już modyfikować.

Wprowadzanie danych na konto z cechą "konto VAT"

Wprowadzenie dekretu i dokumentu VAT radzimy rozpocząć od podania symbolu konta oznaczonego cechą "Konto VAT". Z chwilą wprowadzenia takiego konta otwiera się dodatkowe okienko umożliwiające rejestrację  faktury VAT w rejestrze VAT.

Informacje w oknie podzielone są na pięć bloków:
*) symbol rejestru VAT, do którego wprowadzana jest faktura; w przypadku gdy z kontem VATu naliczonego lub należnego związany jest jeden rejestr VAT pole wypełniane jest automatycznie. Gdy z kontem VAT związanych jest kilka rejestrów system wyświetla ich listę umożliwiając wybór właściwego. W trakcie wprowadzania dokumentu pole można modyfikować

Symbol waluty faktury – informacja potrzebna do JPK_FA, w przypadku gdy faktura wystawiona jest w PLN to pole może pozostać niewypełnione

*) informacje związane z kontrahentem:

symbol kontrahenta ( z rejestru kontrahentów), wykaz kontrahentów dostępny pod klawiszem F2. Z tej pozycji można dopisać do rejestru nowego kontrahenta bez konieczności opuszczania wprowadzanego dokumentu. Po podaniu symbolu kontrahenta system wypełnia odpowiednie pola związane z informacją o kontrahencie danymi z rejestru. Można nie podawać symbolu ale wówczas wszystkie dane należy wypełnić ręcznie
NIP - system przepisuje go z rejestru kontrahentów. Można nie podawać symbolu kontrahenta tylko jego NIP - system wyszuka dane kontrahenta z rejestru kontrahentów ( podpowiedź pod F2). Jeśli w rejestrze kontrahentów nie ma kontrahenta o podanym NIP system zasygnalizuje ten fakt udostępniając trzy możliwości: dopisanie kontrahenta do rejestru kontrahentów, poprawienie numeru NIP lub kontynuowanie wprowadzania  bez dopisywania kontrahenta do rejestru kontrahentów. Ta ostatnia możliwość jest wykorzystywana w przypadku wprowadzania faktur  jednorazowych dostawców lub odbiorców;
NIP UE - system przepisuje go z rejestru kontrahentów. NIP ma budowę dwuczłonową : symbol kraju UE  i numer NIP
nazwa i adres kontrahenta - w przypadku powołania się na symbol kontrahenta lub NIP występujące w rejestrze kontrahentów pola uzupełniane są automatycznie, w przeciwnym wypadku należy uzupełnić je ręcznie

wystawca  - informacja wymuszona przez JPK_FA, należy określić kto jest wystawcą dokumentu: sprzedający, organ egzekucyjny/komornik czy przedstawiciel podatkowy. W przypadku gdy wystawcą dokumentu jest sprzedający pole może pozostać puste. W pozostałych przypadkach należy podać informacje dodatkowe o wystawcy. W tym celu należy uruchomić przycisk więcej. W zależności od wybranego wystawcy pojawi się dodatkowy ekran z możliwością podania nazwy wystawcy, jego adresu a także w przypadku przedstawiciela podatkowego numeru NIP.

*) informacje ogólne z dokumentu

numer faktury - symbol faktury; system sprawdza czy w rejestrze nie ma już faktury o podanym symbolu. W przypadku wprowadzania dokumentu sprzedaży blokuje powtórzenie symbolu w rejestrze. W przypadku dokumentu zakupu sprawdza, czy jest już faktura o podanym symbolu związana z danym kontrahentem. Jeśli tak, sygnalizuje ten fakt wyświetlając listę wyszukanych faktur. Użytkownik może je obejrzeć i podjąć decyzję: kontynuowania wprowadzania bez zmiany symbolu( opcja Akceptujesz dane) lub zmiany symbolu ( opcja Ponownie wprowadzasz). Dodatkowo może wydrukować listę faktur.
typ dokumentu - lista typów dostępna jest pod F2. Od wybranego typu zależy jakie informacje będą wymagane przez program ( bez ich uzupełnienia nie będzie można zaakceptować dokumentu i zapisać go w rejestrze):
      FV, FVK -faktura VAT, wymagane podanie numeru NIP kontrahenta;
      F, FK - faktura VAT, system nie wymaga podania NIP;
      SD, SDK - SAD, system nie wymaga podania kwoty do zapłaty;
      DV, DVK - inny dokument VAT, ograniczona kontrola wprowadzanych danych;
      MP, MPK - faktura VAT MP, jako termin płatności przyjmowana jest data obowiązku;
      ANU - anulacja wewnętrzna

   FF, FFK – faktura wewnętrzna

   FR, FRK – faktura (samo fakturowanie)

   FT, FTK – faktura (procedura marży dla biur podróży)

   FM, FMK - faktura (procedura marży - towary używane)

   FS, FSK - faktura (procedura marży - dzieła sztuki)

   FA, FAK - faktura (procedura marży - przedmioty kolekcjonerskie i antyki)

   FKR - faktura VAT Rozliczająca

   NO, NOK - nota obciążeniowa

   NU, NUK - nota uznaniowa

   P - paragon fiskalny

   PV - faktura do paragonu fiskalnego
   WN i WNK - wewnątrzwspólnotowe nabycie, typ dostępny tylko dla użytkowników, którzy zakupili moduł unijny, stosowany w przypadku nabycia towarów objętych rejestracją INTRASTAT, system umożliwia uzupełnienie danych INTRASTAT w trakcie wprowadzania dokumentu;
   WD i WDK - wewnątrzwspólnotowa dostawa, typ dostępny tylko dla użytkowników, którzy zakupili moduł unijny, stosowany w przypadku dostawy towarów objętych rejestracją INTRASTAT, system umożliwia uzupełnienie danych INTRASTAT w trakcie wprowadzania dokumentu;
   WU i WUK - wewnątrzwspólnotowa usługa, typ dostępny tylko dla użytkowników, którzy zakupili moduł unijny, stosowany w przypadku wewnątrzwspólnotowych usług;

Uwaga – w deklaracji VAT UE uwzględniane są wyłącznie dokumenty dla których użyto typu WN, WNK, WD, WDK, WU lub WUK. Pozostałe dokumenty są pomijane.


dotyczy - symbol faktury źródłowej, pole musi być wypełnione przy wprowadzaniu korekt i anulacji. Pod klawiszem F2 dostępna jest lista faktur wprowadzonych w danym roku obrotowym;
kwota zapłaty - kwota z dokumentu do zapłaty;
uwagi - dodatkowy opis dokumentu;

wykluczyć z JPK  - należy zaznaczyć w przypadku gdy faktura nie powinna pojawić się w JPK_VAT, ma to miejsce np. wtedy, gdy do rejestru VAT wprowadzamy zbiorówkę a z innego systemu zaczytujemy do JPK_VAT szczegóły (faktury składające się na zbiorówkę)
trójstronna - opcja dotyczy dokumentu wewnątrzwspólnotowego dotyczącego transakcji trójstronnej dla której ma zastosowanie uproszczona procedura rozliczania VAT. Należy ją zaznaczyć gdy użytkownik jest drugim w kolejności podatnikiem biorącym udział w takiej transakcji. Ma wpływ na prawidłowe wykazanie transakcji  w deklaracji VAT UE
dwustronna - opcja dotyczy wszystkich pozostałych dokumentów  VAT, dla których nie ma zastosowania uproszczona procedura rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej;
data dokumentu;
data otrzymania/sprzedaży;
data obowiązku - data ta określa okres podatkowy, do którego dokument zostanie zaliczony;
termin płatności - podpowiada się termin tworzony zgodnie z ustawieniami terminów płatności ( Obsługa- Administrator - Ustawienia - Ustawienia dla księgi rachunkowej - Domyślny termin płatności). Można go modyfikować;
forma zapłaty - dostępne możliwości G (gotówka) i I (inne). Informacja wykorzystywana w trakcie analizowania rejestrów VAT.;

*) informacje szczegółowe z dokumentu - wykaz poszczególnych pozycji faktury zawierający stawkę i kwoty netto, brutto i VAT

VAT50% - funkcja aktywna tylko w przypadku VAT naliczonego. Umożliwia rozpisanie wprowadzonego zapisu na część odpowiadającą VAT odliczanemu i VAT nieodliczanemu. Wykorzystuje przy tym informacje podane w wykazie „Parametryzacja podziału na VAT odliczany i nieodliczany” -> „VAT 50%” dostępnym w „Ustawienia ogólne dla VAT”-„Wprowadzanie danych”. Po jej uruchomieniu w linii źródłowej pozostaje 50% kwot: netto, VAT i brutto. Dodatkowo tworzona jest druga linia z klasyfikacją skojarzoną z podaną w linii źródłowej gdzie pozostałe 50% netto i VAT wykazywane są w łącznej kwocie jako netto, VAT jest pomijany, brutto = netto. W przypadku gdy program nie napotka w parametrach klasyfikacji skojarzonej ze źródłową linia nie ulega rozpisaniu.

Odwr. Obc. – odwrotne obciążenie, możliwość zaznaczenia tych zapisów faktury VAT, które podlegają odwrotnemu obciążeniu. Zaznaczenie to ma znaczenie tylko w przypadku gdy symbol dokumentu znajduje się w  wykazie dokumentów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia (patrz: VAT-> Ustawienia ogólne dla VAT-> Parametryzacja odwrotnego obciążenia) i ma zaznaczoną cechę „Wybrane zapisy VAT”. Program dla takich zapisów automatycznie tworzy dodatkowy dekret odpowiednio dla VAT należnego ( gdy główny zapis dotyczy VAT naliczonego) lub VAT naliczonego ( główny zapis dotyczy VAT należnego), przy czym w tworzonym zapisie do rejestru VAT uwzględniane są wyłącznie zapisy zaznaczone do odwrotnego obciążenia. Na konto kontrahenta księgowane jest brutto faktury pomniejszone o VAT z linii podlegających odwrotnemu obciążeniu. W przypadku gdy  dokument znajduje się w wykazie symboli dokumentów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia i ma zaznaczoną cechę „Wszystkie zapisy VAT” – mechanizm odwrotnego obciążenia dotyczy wszystkich zapisów faktury bez konieczności ich zaznaczania.

klasyfikacja VAT - symbol klasyfikacji, lista dostępnych symboli pod F2. Program wypełnia pozostałe pola z listy zgodnie z parametrami określającymi klasyfikację ( patrz  VAT - lista klasyfikacji VAT -  klasyfikacje VAT'u należnego/naliczonego)
klasyfikacja GUS - o dostępności tego pola decyduje parametr ustawiany w Ustawieniach ogólnych dla VAT, lista dostępnych klasyfikacji pod F2, wyświetlany jest symbol klasyfikacji GUS i jego nazwa
kwota netto;
kwota VAT - przy odpowiedniej definicji klasyfikacji VAT podpowiadana przez program, pole może być nieaktywne jeśli w definicji klasyfikacji zaznaczono pomijać
kwota brutto - jak wyżej
Można wprowadzić dowolną liczbę linii. W dolnej części bloku program podsumowuje kwoty netto VAT i brutto dokumentu

W przypadku gdy zapis dotyczy klasyfikacji VATu naliczonego mieszanego i w parametrach VAT zdefiniowano dla tej klasyfikacji szablon rozbicia kwoty VAT na VAT odliczany i VAT nieodliczany („Ustawienia ogólne dla VAT”-„Wprowadzanie danych”-> „Parametryzacja podziału na VAT odliczany i nieodliczany”-> „VAT wg proporcji”) po akceptacji zapisu (wypełnieniu linii zapisu) system zapyta czy rozbić dane z linii na VAT odliczany i nieodliczany. W przypadku odpowiedzi twierdzącej wygenerowane zostaną 3 dodatkowe zapisy zgodnie z opisem metody ( patrz „Ustawienia ogólne dla VAT”)

W dolnej części bloku program podsumowuje kwoty netto VAT i brutto dokumentu

Dekret  - możliwość podania kont księgowych składających się na dekret danej faktury

konto VAT - konto księgowe, z którym związany jest rejestr VAT;
konto brutto - system podpowiada konto księgowe związane z kontrahentem; pole można modyfikować. W przypadku gdy nie chcemy aby system wygenerował linię brutto pole powinno pozostać puste;
konto netto - pole wypełniane w przypadku gdy cała kwota netto księgowana będzie na jednym koncie, w przeciwnym wypadku należy pozostawić je puste;

Dostępne funkcje
        Dalej - zapisanie danych faktury i powrót do zapisu księgowego. W trakcie akceptowania faktury system kontroluje poprawność wprowadzonych danych i w razie potrzeby prosi o uzupełnienie brakujących informacji. W sytuacji gdy kwota do zapłaty nie jest równa kwocie brutto wynikającej z sumowania poszczególnych pozycji faktury system sygnalizuje to odpowiednim komunikatem. Można powrócić do dokumentu i zmodyfikować podane dane lub utworzyć dodatkową linię dekretu związaną z zaokrągleniami . Różnica kwoty do zapłaty i kwoty brutto dokumentu będzie zaksięgowana na koncie podanym w Ustawieniach ogólnych dla VAT.
W przypadku typu dokumentu  WD, WDK, WN i WNK pojawia się okno umożliwiające zarejestrowanie danych dla potrzeb INTRASTAT. Jednym dokumentem wewnątrzwspólnotowym można wprowadzić wiele pozycji do rejestru INTRASTAT.
Na podstawie danych z faktury podpowiadane są: rodzaj czynności ( wwóz lub wywóz), NIP UE kontrahenta, symbol dokumentu źródłowego kod kraju przeznaczenia/wysyłki oraz  wartość faktury w PLN (kwota netto faktury). Użytkownik może zmienić te dane.
 Dodatkowo należy podać:
    datę opuszczenia/wprowadzenia na terytorium kraju - data ta decyduje o okresie, w którym czynność wwozu/wywozu zostanie wykazana w deklaracji INTRASTAT;
    kod towaru  - kod zgodny z CN; pod F2 dostępny jest rejestr kodów wraz z opisem towaru i dodatkową jednostką miary o ile jest konieczna; rejestr jest tworzony przez użytkownika,
    opis towaru - opis zgodny z CN, gdy dany towar został wprowadzony do rejestru kodów system podpowiada opis  towaru z tego rejestru
    kod kraju pochodzenia - kod kraju z którego pochodzi towar, pod F2 dostępny jest rejestr krajów i ich kodów; rejestr jest tworzony przez użytkownika,
    kody: dostawy, transportu i transakcji - pod klawiszem F2  dostępne są wykazy dopuszczalnych kodów;
    masę netto w kg - w zaokrągleniu do pełnych kg
    uzupełniającą jednostkę miary - pozycja wypełniana tylko w przypadku towarów, które tego wymagają, w przypadku gdy towar wprowadzono do rejestru kodów jednostka jest podpowiadana przez system
    ilość w uzupełniającej jednostce miary - ilość wyrażona w liczbach całkowitych;
    wartość fakturową w PLN - podawana w pełnych złotych; podpowiadaną wartość można zmienić, system kontroluje próbę podania wartości większej od wartości netto dokumentu wewnątrzwspólnotowego;
    wartość statystyczną w PLN - wartość w pełnych złotych.
Po zaakceptowaniu danych  system pyta się czy wprowadzany będzie kolejny towar do rejestru INTRASTAT.
Odpowiedź przecząca powoduje przejście do wykazu pozycji INTRASTAT wprowadzonych danym dokumentem wewnątrzwspólnotowym. Użytkownik może obejrzeć wprowadzone pozycje, zmodyfikować je lub usunąć. Opuszczenie wykazu następuje poprzez funkcję Zakończ.
Odpowiedź twierdząca  powoduje wyświetlenie okna do wprowadzenia kolejnych danych. Podpowiadane są dane z poprzednio wprowadzonej pozycji rejestru INTRASTAT takie jak: rodzaj czynności, NIP UE  kontrahenta, symbol dokumentu źródłowego, kod kraju przeznaczenia/wysyłki , data opuszczenia/wprowadzenia na terytorium kraju, pozostała do rozpisania kwota netto faktury, kody dostawy, transportu i transakcji. Dane te można modyfikować.
        Zrezygnuj - powrót do zapisu księgowego bez zapisania danych faktury. Program nie pozwoli na opuszczenie pola konta bez uzupełnienia tych danych lub usunięcia symbolu konta z cechą "konto VAT";
        Z faktur przychodzących - możliwość przepisania informacji dotyczących wybranej faktury zarejestrowanej w module "Rejestr faktur przychodzących". Uzupełnienia wymagają zapisy faktury oraz dekretacja.
         Dokument wspólnotowy - funkcja dostępna po podaniu  typu dokumentu wewnątrzwspólnotowego. Umożliwia wprowadzenie nowych lub obejrzenie i uzupełnienie istniejących danych z rejestru  INTRASTAT  związanych z bieżącym dokumentem wewnątrzwspólnotowym. Funkcja jest automatycznie uruchamiana przez program w momencie  akceptowania danych dokumentu wewnątrzwspólnotowego.

Po zaakceptowaniu wprowadzonych danych system automatycznie tworzy linie zapisu w dokumencie księgowym. Podane informacje znajdą się w rejestrze VAT i na kartotece rozrachunkowej kontrahenta bez potrzeby dodatkowego ich wprowadzania.
    Na koniec każdego miesiąca powinno nastąpić przeksięgowanie VATu naliczonego i należnego na konto Rozrachunki z Urzędem Skarbowym. Do wprowadzenia takiej operacji służy dokument o symbolu VV. Jest to bardzo specyficzny dokument, który umożliwia księgowania na kontach posiadających cechę "Konto VAT" bez wprowadzania danych do Rejestru VAT o czym system informuje odpowiednim komunikatem przy akceptacji danych dotyczących nagłówka dokumentu o symbolu VV.

Wprowadzanie danych na konto z cechą "konto do klasyfikacji"

Po podaniu symbolu konta z cechą "Konto do klasyfikacji" i kwoty zapisu program umożliwia rozpisanie podanej kwoty  na  klasyfikacje. Po potwierdzeniu linii zapisu pojawia się dodatkowe okno podzielone na dwa bloki:
*) informacja dotycząca bieżącego zapisu księgowego - symbol konta Wn, konta Ma, kwota i treść zapisu. Po lewej stronie symbolu konta, dla którego rozpisywana jest kwota zapisu, pojawia się znaczek ==>
*) rozpisanie kwoty

konto - symbol klasyfikacji; lista klasyfikacji dostępna pod F2. Z tej pozycji można dodać nową klasyfikację;
nazwa konta - nazwa klasyfikacji, pole niedostępne dla użytkownika;
kwota - kwota przypisana danej klasyfikacji. Domyślnie podpowiada się kwota zapisu księgowego. W przypadku rozpisywania kwoty zapisu na kilka klasyfikacji po podaniu kwoty mniejszej niż kwota zapisu i jej potwierdzeniu program utworzy następną linię wpisując w niej w polu kwota kwotę pozostałą do rozpisania. Program kontroluje rozpisanie całej kwoty zapisu - w przypadku częściowego rozpisania informuje o tym stosownym komunikatem


Dostępne są również przyciski:
Dalej - akceptacja rozpisania, powrót do zapisu księgowego;
Zrezygnuj - rezygnacja z rozpisania, powrót do zapisu księgowego. Program nie pozwoli opuścić linii zapisu bez rozpisania kwoty lub usunięcia z linii symbolu konta o cesze "konto do klasyfikacji".

Po zaakceptowaniu danych System powraca do zapisu księgowego. Po zaksięgowaniu dokumentu można przeglądać zapisy księgowe zarówno w układzie kont księgowych (Kartoteka konta) jak i w układzie klasyfikacji (kartoteka klasyfikacji).

Wprowadzanie danych na konto z cechą "konto dewizowe"

Po podaniu symbolu konta z cechą "konto dewizowe" program umożliwi podanie informacji związanych z walutą zapisu. Pojawi się okienko podzielone na dwa bloki:
*) informacja o zapisie księgowym - konta Wn i Ma, kwota i treść zapisu. Przed symbolem konta, którego dotyczy informacja o walucie pojawia się znak ==>.
*) informacja o zapisie walutowym:

waluta - symbol waluty, wykaz dostępnych symboli pod F2.
wartość w zł - kwota zapisu księgowego w zł;
kurs - kurs waluty z tabeli kursowej przemnożony przez liczbę podaną w nawiasie pod ilością dewiz; w przypadku wprowadzania zapisu dotyczącego różnic kursowych nie podaje się wartości kursu;
ilość dewiz - w przypadku wprowadzania zapisu dotyczącego różnic kursowych należy wpisać 0.

Wystarczy podać dwie kwoty (wartość w zł, kurs lub wartość w zł, ilość dewiz lub kurs, ilość dewiz). Na ich podstawie system wyliczy trzecią wartość.

Dostępne funkcje:
Dalej - zapamiętanie wprowadzonych wartości, powrót do zapisu księgowego z przepisaniem kwoty zapisu;
Zrezygnuj - powrót do zapisu księgowego bez zapamiętania wprowadzonych danych. System nie pozwoli przejść do następnego pola zapisu bez wprowadzenia danych walutowych lub usunięcia symbolu konta z cechą "konto dewizowe".

Wprowadzanie danych na konto z cechą "konto rozrachunkowe"

Po podaniu symbolu konta  z cechą "konto rozrachunkowe" oraz kwoty zapisu pojawia się okienko umożliwiające rejestrację rozrachunku z przypisanym do tego konta kontrahentem.
Okno podzielone jest na trzy bloki:
*) informacja o kontach zapisu księgowego- wyświetlane są symbole kont Wn i Ma zapisu, przed symbolem konta na którym rejestrujemy rozrachunek pojawia się znak ==>;
*) informacja o kwocie zapisu księgowego i jego treści
*) dane dotyczące rozrachunku z kontrahentem:

zapis dotyczy transakcji - podajemy symbol transakcji. Najczęściej jest to symbol faktury lub część tego symbolu. Symbol transakcji jest "łącznikiem", dzięki któremu program identyfikuje zapisy związane z transakcją ( zawarcie transakcji, korekty, zapłaty). W przypadku gdy wprowadzamy zapis na już istniejącą transakcję można wybrać jej symbol z listy  wyświetlanej pod F2 (uniknięcie pomyłek wynikłych przy pisaniu). W przypadku gdy transakcja o podanym symbolu nie istnieje system umożliwia jej założenie ( patrz Zakładanie transakcji). W przypadku gdy zapis księgowy dotyczy kilku transakcji można nie wypełniać tego pola, należy skorzystać z funkcji "Rozpisz kwotę";
rodzaj zapisu - należy określić rodzaj wprowadzanego zapisu. Do wyboru są trzy możliwości: Tra ( założenie transakcji, tego rodzaju zapis powinien wystąpić na transakcji tylko raz), Zap (zapłata) i Kor (korekta). Właściwe określenie rodzaju zapisu ma duże znaczenie dla rzetelności analiz rozrachunków.
data - data zapisu, wprowadzana w formacie rok.miesiąc.dzień. Ma duże znaczenie w przypadku analizy rozrachunków ( analiza stanu rozrachunków na określony dzień)

Dostępne funkcje:
Dalej - zapisanie rozrachunku, powrót do zapisu księgowego;
Zrezygnuj - powrót do zapisu księgowego bez zapisania rozrachunku. Program nie pozwoli na opuszczenie linii zapisu, trzeba będzie albo ponownie uzupełnić część rozrachunkową albo usunąć z zapisu symbol konta o cesze "konto rozrachunkowe";
Rozpisz kwotę

funkcja wykorzystywana w sytuacji gdy zapis księgowy dotyczy kilku transakcji (np zapłata za kilka transakcji jedną kwotą). Po uruchomieniu funkcji pojawia się okno umożliwiające rozpisanie kwoty zapisu na poszczególne transakcje.
Okno podzielone jest na trzy bloki:
*) informacja o kontach zapisu księgowego - wyświetlane są symbole kont Wn i Ma zapisu. Przed symbolem konta, na którym rejestrujemy rozrachunek pojawia się znak ==>;
*) informacja o kwocie zapisu księgowego i jego treści oraz data zapisu na transakcji;
*) dane dotyczące rozpisania kwoty na kilka transakcji:

symbol transakcji - wykaz istniejących transakcji dostępny pod F2;
rodzaj zapisu - domyślnie podpowiada się rodzaj zapisu z okna do wprowadzania zapisu rozrachunkowego, można go zmienić.
kwota - system zachowuje się w różny sposób w zależności od wybranego rodzaju zapisu:

a) rodzaj zapisu Tra lub Kor - w pierwszej linii domyślnie podpowiada się kwota zapisu księgowego, a w następnych pozostała kwota do rozpisania.
b) rodzaj zapisu Zap -  w przypadku gdy transakcja ma:

- saldo po właściwej stronie mniejsze od kwoty zapisu księgowego podpowiada się kwota tego salda;
- saldo większe od kwoty zapisu księgowego albo po niewłaściwej stronie podpowiada się kwota zapisu księgowego;

w następnej linii podpowiadana jest pozostała kwota do rozpisania. Rozpisaniu musi ulec cała kwota zapisu księgowego. W przeciwnym wypadku program nie pozwoli zaakceptować podanych informacji.

Dostępne funkcje:
Dalej - zapisanie informacji i powrót do okna wprowadzania zapisu na transakcji. W pole "zapis dotyczy transakcji" system wstawi znak *;
Zrezygnuj - powrót do okna wprowadzania zapisu na transakcji; program będzie domagał się uzupełnienia brakujących danych;
Zaległe transakcje - funkcja wykorzystywana w przypadku gdy wprowadzamy zapłatę za kilka transakcji, których kontrahent nie wyszczególnił. Program automatycznie rozpisze kwotę zapisu księgowego "płacąc" za nieuregulowane transakcje w kolejności od najstarszej. W przypadku gdy nie napotka transakcji wykazującej saldo po tej stronie, po której wprowadzany był zapis księgowy na koncie, lub kwota zapisu przekroczy sumę kwot z nieuregulowanych transakcji - system założy transakcję o symbolu # i do niej przypisze pozostałą kwotę.

Zakładanie transakcji
Pojawia się okno do wprowadzenia następujących informacji:

termin płatności - data w formacie rok(dwie ostatnie cyfry).miesiąc.dzień. Jeśli chcemy aby system tworzył ją zgodnie z ustawieniami dla kontrahenta ( Obsługa - Administrator - Ustawienia - Ustawienia dla księgi rachunkowej - Domyślny termin płatności) pole powinno pozostać puste. Data zostanie dopisana automatycznie w momencie zaakceptowania daty zapisu transakcji. Termin płatności ma ogromne znaczenie w momencie przeprowadzania analiz rozrachunków, wystawiania wezwań do zapłaty czy naliczania odsetek. Transakcje bez terminu płatności nie są w wymienionych przypadkach brane pod uwagę.
transakcja Dostawcy/Odbiorcy - należy wybrać właściwą opcję. Wybór ten ma znaczenie przy naliczaniu odsetek i drukowaniu wezwań do zapłaty. Pomijane są w nich transakcje dostawców.
informacje dotyczące odsetek - należy zdecydować czy dla danej transakcji mają być naliczane ewentualnie czy już je naliczano. domyślnie nowozakładana transakcja ma zaznaczone cechy "odsetki naliczaj" i "odsetek nie naliczono"
informacje dotyczące wezwań do zapłaty - należy zdecydować, czy transakcja ma być brana pod uwagę przy wystawianiu wezwań. domyślnie nowozakładana transakcja ma zaznaczoną cechę "Upomnienia wystawiaj".

Dostępne funkcje:
Dalej - założenie nowej transakcji i powrót do wprowadzania zapisu rozrachunkowego;
Zrezygnuj - powrót do wprowadzania zapisu rozrachunkowego bez założenia transakcji.

Uwaga!
Aby zmienić dane wprowadzane przy zakładaniu transakcji po ich zaakceptowaniu - w polu "zapis dotyczy transakcji" należy wcisnąć klawisz F2, ustawić się na linii z symbolem transakcji i wybrać z górnego menu  z grupy funkcji Zmień - funkcję "Symbol transakcji"  lub "Nagłówek transakcji"

Wprowadzanie danych na konto z cechami "konto rozrachunkowe" i "konto dewizowe"

Po wprowadzeniu symbolu takiego konta program da możliwość zarejestrowania zapisu walutowego a następnie zapisu rozrachunkowego.
Rejestracja zapisu walutowego odbywa się w ten sam sposób jak dla kont z cechą "konto dewizowe".
Wprowadzanie zapisu rozrachunkowego zasadniczo przebiega w taki sposób jak dla kont z cechą "konto rozrachunkowe".
Różni się tylko tym, że:

*) w przypadku zakładania nowej transakcji system zapamiętuje walutę w jakiej została założona. W przyszłości można będzie wprowadzać na nią zapisy tylko w tej walucie ( waluta ta jest określana dalej jako waluta transakcji);
*) w przypadku wprowadzania zapisu rozrachunkowego na już istniejącą transakcję program kontroluje zgodność waluty zapisu księgowego z walutą transakcji. Nie dopuszcza do utworzenia transakcji wielowalutowej;
*)  w przypadku gdy zapis księgowy dotyczy kilku transakcji, po wybraniu funkcji "Rozpisz kwotę" pojawia się okienko zawierające w części dotyczącej rozpisania kwoty na kilka transakcji dodatkową kolumnę "kwota (w dew)"
kwota (w dew) - kwota w walucie. System zachowuje się w różny sposób w zależności od wybranego rodzaju zapisu:

a) rodzaj zapisu Tra lub Kor -; w pierwszej linii domyślnie podpowiada się kwota w walucie i w zł z zapisu księgowego, a w następnych pozostała kwota w walucie i złotych do rozpisania.
b) rodzaj zapisu Zap - w przypadku gdy transakcja ma:

saldo(w walucie) po właściwej stronie mniejsze od kwoty (w walucie) zapisu księgowego podpowiada się kwota w walucie tego salda oraz odpowiadająca jej kwota w zł ( liczona wg kursu podanego w zapisie walutowym);
saldo ( w walucie) większe od kwoty(w walucie) zapisu księgowego albo po niewłaściwej stronie  podpowiada się kwota w walucie i w zł z zapisu księgowego;


w następnej linii podpowiadana jest pozostała kwota w walucie i w zł do rozpisania. Rozpisaniu musi ulec cała kwota zapisu księgowego w walucie i w zł. W przeciwnym wypadku program nie pozwoli zaakceptować podanych informacji.
Również i tutaj program kontroluje zgodność waluty zapisu księgowego i waluty transakcji.
*) funkcja zaległe transakcje działa tak jak w przypadku kont z cechą "konto rozrachunkowe" z tą różnicą, że rozlicza tylko transakcje założone w walucie zapisu księgowego. Pomijane są transakcje założone w innej walucie.

Funkcje menu pomocniczego

Menu pomocnicze znajduje się na samej górze okna do wprowadzania dokumentu. W jego skład wchodzą następujące funkcje:
Koniec - zakończenie wprowadzenia dokumentu.

Zaksięguj - zaksięgowanie wprowadzonego dokumentu po uprzednim potwierdzeniu decyzji. W momencie księgowania dokument otrzymuje kolejny numer w dzienniku. Od tej chwili nie można modyfikować jego zapisów.
Przenieś do bufora - odłożenie wprowadzanego dokumentu z zamiarem jego późniejszego poprawienia, uzupełnienia, zaksięgowania lub usunięcia. Dokument będzie dostępny w "Dokumentach oczekujących".
Anuluj - rezygnacja z wprowadzanego dokumentu bez jego zapamiętywania; powrót do menu głównego programu.

Obejrzyj - możliwość dotarcia do takich danych jak:

Dziennik księgowań

Kartoteka konta

Zapisy w układzie klasyfikacji

Rejestry VAT

Kontrahenci

Kartoteka rozrachunkowa

Obroty kont z dokumentu - funkcja pozwala w szybki sposób obejrzeć obroty wprowadzane tym dokumentem na poszczególne konta oraz zorientować się jakie będą obroty i saldo poszczególnych kont po zaksięgowaniu dokumentu. Wyświetlana jest lista kont użytych w dokumencie. Można wybrać wyświetlanie kont analitycznych lub syntetycznych. Obok każdego symbolu konta pojawiają się  obroty wprowadzane na konto bieżącym dokumentem oraz w zależności od zaznaczonego wariantu: obroty już zaksięgowane na koncie (stan przed księgowaniem dokumentu), obroty konta po uwzględnieniu obrotów z dokumentu (stan po księgowaniu dokumentu) lub saldo konta po uwzględnieniu obrotów z dokumentu (stan po księgowaniu dokumentu). Możliwe jest również wskazanie waluty w jakiej mają się pokazywać obroty.

Obroty dla klasyfikacji z dokumentu -funkcja pozwala w szybki sposób obejrzeć obroty wprowadzane tym dokumentem na poszczególne klasyfikacje oraz zorientować się jakie będą obroty i saldo poszczególnych klasyfikacji po zaksięgowaniu dokumentu. Wyświetlana jest lista klasyfikacji użytych w dokumencie. Można wybrać wyświetlanie klasyfikacji analitycznie bądź syntetycznie. Obok każdego symbolu klasyfikacji pojawiają się  obroty wprowadzane na klasyfikację bieżącym dokumentem oraz w zależności od zaznaczonego wariantu: obroty już zaksięgowane na klasyfikacji (stan przed księgowaniem dokumentu), obroty klasyfikacji po uwzględnieniu obrotów z dokumentu (stan po księgowaniu dokumentu) lub saldo klasyfikacji po uwzględnieniu obrotów z dokumentu (stan po księgowaniu dokumentu). Możliwe jest również wskazanie waluty w jakiej mają się pokazywać obroty.

Znajdź:

Zapis - pozwala na szybkie odszukanie pierwszego zapisu spełniającego podany warunek. Szukanie zapisu można rozpocząć od początku dokumentu lub od bieżącego (podświetlonego) zapisu.

Znajdź następny zapis - odszukanie kolejnego zapisu spełniającego warunek podany w opcji Znajdź zapis,

Operacje dodatkowe

Zmiana nagłówka - możliwość modyfikacji nagłówka dokumentu. Po uruchomieniu funkcji ukaże się ekran z danymi  nagłówka dokumentu. Funkcja Dalej powoduje zapisanie zmian i powrót do zapisów dokumentu, funkcja  Zrezygnuj - powrót do zapisów dokumentów bez zapisania zmian.
Sprawdź poprawność dokumentu - sprawdzenie kompletności danych w dokumencie. Program nie sprawdza poprawności merytorycznej dokumentu .  Z funkcji należy korzystać w przypadku dokumentów importowanych lub tworzonych automatycznie przez System. W przypadku gdy Program stwierdzi brak jakiejś informacji ustawi się na niekompletnym zapisie i poprosi o uzupełnienie danych.

Sprawdź krąg kosztowy - możliwość sprawdzenia czy w dokumencie bilansują się obroty na kontach analitycznych należących do  wybranych kont syntetycznych.

Stwórz zapisy - możliwość utworzenia zapisów z danych przechowywanych w modułach Systemu:

Z wybranych przelewów- wykonanie polecenia księgowania wystawionych w module przelewów i dopisanie ich do aktualnie wprowadzanego dokumentu,

Z raportu bankowego - przepisanie całego raportu bankowego z modułu lub jego wybranej linii. Po akceptacji tej opcji pojawia się podmenu z następującymi funkcjami:

Wybierz raport - wybranie raportu bankowego, na podstawie którego będą tworzone linie zapisów. Po wybraniu raportu nastąpi powrót do okna z zapisami księgowymi
Przepisz linię - ukażą się linie wybranego raportu bankowego. Można podświetlić wybraną linię, z której ma być utworzony zapis księgowy i uruchomić funkcję "wybierz"- program wygeneruje na jej podstawie zapis i powróci do okna z zapisami dokumentu księgowego. W przypadku gdy chcemy od razu wygenerować zapisy księgowe ze wszystkich zapisów raportu bankowego należy użyć funkcji "wybierz wszystkie".

Następna linia - wygenerowanie zapisu księgowego z kolejnej linii  wybranego wcześniej raportu.

Z kwitów - wykonanie polecenia księgowania wystawionych w module faktur przychodzących kwitów . Po uruchomieniu funkcji wyświetli się wykaz kwitów z rejestru faktur przychodzących o statusie zaakceptowane. Należy wybrać odpowiedni kwit poprzez podświetlenie go i akceptację funkcji Wybierz. W zależności od tego, które pola były wypełnione do dokumentu księgowego ściągną się odpowiednie dane i konta. W polu Treść zapisu pokaże się numer kwitu. Trzeba uzupełnić brakujące dane w zapisach księgowych. 

 

Sposób poruszania się po dokumencie:

 

Rodzaj operacji

Sposób wykonania

powrót do błędnie wypełnionego pola 

kliknąć na pole myszką lub wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl i <-(strzałka w lewo) lub Ctrl i -> (strzałka w prawo)

przepisanie do linii: treści, kwoty lub symbolu konta z linii bezpośrednio ją poprzedzającej

wcisnąć  kombinację klawiszy  Ctrl i Enter;

przepisanie do linii zapisu treści,kwoty lub symbolu konta użytego ostatnio

wcisnąć lewy przycisk myszki i klawisz F2. Pokaże się lista zawierająca 20 ostatnich wprowadzeń, z której można wybrać żądaną pozycję

usunięcie całej linii zapisu

kombinacja klawiszy Ctrl i Page Down

wstawienie nowej linii zapisu pomiędzy liniami już istniejącymi

kombinacja klawiszy Ctrl i Page Up

powrót do okna z danymi dokumentu  VAT

ustawić się na symbolu konta z cechą "konto VAT" i wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl i T

powrót do okna z rozpisaniem kwoty na klasyfikacje

ustawić się na symbolu konta z cechą "konto do klasyfikacji" i wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl i L

powrót do okna z informacjami dotyczącymi zapisu walutowego

ustawić się na symbolu konta z cechą "konto dewizowe" i wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl i D

powrót do okna z informacjami dotyczącymi zapisu rozrachunkowego

ustawić się na symbolu konta z cechą "konto rozrachunkowe) i wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl i Z

przeniesienie dokumentu do bufora

kombinacja klawiszy Ctrl i O

zaksięgowanie dokumentu

kombinacja klawiszy Ctrl i A

zrezygnowanie z wprowadzania dokumentu

kombinacja klawiszy Ctrl i U

sprawdzenie poprawności dokumentu

kombinacja klawiszy Ctrl i P

UWAGI !

1.W jednym dokumencie nie można mieszać księgowań na kontach bilansowych i pozabilansowych. Informacja jakich księgowań dotyczy dokument (konta bilansowe lub konta pozabilansowe) pojawia się pod linią z nagłówkiem dokumentu.

2. W przypadku wprowadzania VAT linie dekretu generowane są automatycznie tylko w momencie pierwszej akceptacji danych. Późniejsza modyfikacja danych związanych z fakturą (otworzenie okna za pomocą Ctrl i V) skutkuje jedynie w rejestrze VAT. Jeśli modyfikacji ulegały kwoty, kontrahent, symbol faktury lub dekret należy ręcznie zweryfikować pozostałe linie zapisu związane z danym dokumentem a także zapis rozrachunkowy, rozpisanie na klasyfikacje i zapis walutowy.

3. Jedyną możliwością zaksięgowania raportów bankowych oraz kwitów (z faktur przychodzących) jest skorzystanie z odpowiedniej funkcji menu pomocniczego  Z raportu bankowego i Z  kwitów..