o Wyszukanie przeterminowanych niezapłaconych transakcji
Funkcja umożliwia wyszukanie niezapłaconych w terminie transakcji, a następnie wydrukowanie wezwań do zapłaty. Można zdefiniować trzy różne wersje treści wezwania. Można wskazać, czy wezwanie ma obejmować również odsetki za zwłokę. Funkcja ta znajduje się w menu Rozrachunki, Wezwania do zapłaty.
Funkcja wyszukuje transakcje według zadanych kryteriów, nalicza od nich odsetki i umieszcza je w rejestrze. Są one w nim dostępne do ponownego wykonania tej funkcji. Można następnie je wydrukować jako dokument „wezwanie do zapłaty”. Dostępne funkcje:
Stan rozrachunków. Należy podać dzień analizy rozrachunków z kontrahentem. Datę wprowadza się w formacie: dwie ostatnie cyfry roku, miesiąc, dzień. Następnie zaznacza się, czy program ma uwzględniać daty z dziennika księgowań, czy daty wprowadzone przy transakcjach. Można wybrać tylko jedną z tych opcji. Wyboru dokonuje się poprzez podświetlenie wybranej opcji i naciśnięcie klawisza Enter lub lewym przyciskiem myszy, z lewej strony powinien pojawić się znacznik.
Kwoty – należy podać, czy wartości na wezwaniu mają być wyrażone w złotówkach, czy w walucie obcej. Można wybrać tylko jedną z tych opcji. Wyboru dokonuje się poprzez podświetlenie wybranej opcji i naciśnięcie klawisza Enter lub lewym przyciskiem myszy, z lewej strony powinien pojawić się znacznik.
Termin płatności w okresie – umożliwia wyszukanie tylko tych transakcji, których termin płatności przypada w podanym okresie.
Uwzględniaj transakcje o kwocie zadłużenia powyżej – można zdecydować, że wyszukane będą tylko te transakcje, których saldo jest równe lub wyższe od wpisanej wartości.. W zależności od ustawienia w opcji Kwoty porównywane będą wartości w PLN lub w walucie obcej.
Dolicz odsetki – funkcja pozwala określić, czy wezwanie ma obejmować również odsetki za zwłokę. Wyboru dokonuje się poprzez podświetlenie napisu i naciśnięcie klawisza Enter lub lewym przyciskiem myszy, z lewej strony powinien pojawić się znacznik. Jeżeli zaznaczy się tę opcję należy przed wyszukaniem transakcji zdefiniować odsetki, a przed wydrukowaniem wezwania należy zdefiniować i wybrać wersję dokumentu z liniami zapisu uwzględniającymi odsetki.
Definicje odsetek – umożliwia wprowadzenie odsetek ustawowych. Po wejściu do tej funkcji wyświetla się tabela z dotychczas wpisanymi danymi. Od lewej strony widać datę początkową, od kiedy odsetki obowiązują, rodzaj okresu, dla którego obowiązują (ROK – odsetki w stosunku rocznym, MIE – odsetki w stosunku miesięcznym, DZI – odsetki w stosunku dziennym) oraz wielkość w procentach. Oprocentowanie obowiązuje w okresie: od daty początkowej wpisanej przy nim do następnej w kolejności daty początkowej przy innym oprocentowaniu lub, jeżeli takiej nie ma do daty bieżącej.
Dodanie nowego oprocentowania – możliwość wprowadzenia nowych odsetek
Usunięcie oprocentowania – możliwość usunięcia istniejących odsetek ustawowych.
Dane o oprocentowaniu – możliwość obejrzenia i modyfikacji informacji o wprowadzonym wcześniej oprocentowaniu.
Kartoteka rozrachunkowa (konto) – funkcja powala wejść do przeglądania kartoteki rozrachunkowej.
Dalej – po wybraniu tej funkcji można wprowadzić zakres kont, które będą przeszukiwane oraz zaznaczyć: czy mają być uwzględniane transakcje z atrybutem Dostawcy i z atrybutem Odbiorcy. Po wykonaniu tej operacji wyświetla się ekran Upomnienia z wyszukanymi przeterminowanymi niezapłaconymi transakcjami spełniającymi zadane warunki.
Zrezygnuj – wyjście z funkcji bez wyszukania przeterminowanych, niezapłaconych transakcji.
Funkcja umożliwia wydrukowanie wezwań do zapłaty. Przed wykonaniem tej operacji należy wykonać Wyszukanie przeterminowanych niezapłaconych transakcji. Po wejściu do tej funkcji na górze ekranu podświetlone na żółto pokazują się kryteria według których zostały wyszukane transakcje. Dostępne funkcje:
Pokaż wyszukane transakcje – umożliwia przeglądanie i zaznaczanie i drukowanie wyszukanych transakcji. Po wejściu pokaże się ekran z wyszukanymi transakcjami. W pierwszej kolumnie wyświetla się symbol konta, w drugiej symbol transakcji. Transakcje można zaznaczyć poprzez jej podświetlenie i naciśnięcie klawisza Enter lub lewym przyciskiem myszy, z lewej strony powinien pojawić się znacznik. Z prawej strony są funkcje:
Zakończ – wyjście z funkcji.
Kartoteka – możliwość przeglądania Kartoteki rozrachunkowej dla aktualnie podświetlonej transakcji.
Dokumenty drukuj z datą – możliwość wpisania daty wystawienia wezwań do zapłaty.
Wersja dokumentu – umożliwia wybranie treści wezwania do zapłaty, która ma się drukować. Należy zaznaczyć jedną z trzech możliwości.
Uwzględniaj transakcje::
zaznaczone, niezaznaczone, wszystkie - należy określić jeden rodzaj transakcji, które mają być brane pod uwagę tj. zaznaczone lub niezaznaczone lub wszystkie. Wyboru dokonuje się poprzez podświetlenie wybranej opcji i naciśnięcie klawisza Enter lub lewym przyciskiem myszy, z lewej strony powinien pojawić się znacznik. Transakcje można zaznaczać i odznaczać w funkcji Pokaż wyszukane transakcje.
podsumowania dla kont – każde konto na wydruku wezwania do zapłaty zostanie podsumowane.
Drukuj zestawienie wyszukanych transakcji – umożliwia stworzenie raportu z wyszukanych transakcji zgodnie z wybranymi warunkami. Można wybrać sposób sortowania transakcji w ramach każdego konta oraz wskazać, że na wydruku mają się również pojawiać odsetki.
Drukuj wezwania do zapłaty– powoduje wydrukowanie wezwań do zapłaty według wybranych warunków. Należy zaznaczyć, w jakiej kolejności mają drukować się transakcje na upomnieniu: symbolu transakcji, terminu płatności lub daty transakcji.
Definiuj wersję dokumentu- funkcja umożliwia zdefiniowanie przez użytkownika trzech różnych wersji treści wezwania do zapłaty. Możliwe jest również odczytanie wersji domyślnej. Po uaktywnieniu pokazywany jest nagłówek oraz treść upomnienia. Z prawej strony u góry podany jest numer aktualnej wersji dokumentu. Dostępne funkcje:
Zapisz – wyjście z funkcji z zapamiętaniem dokonanych zmian.
Anuluj – wyjście z funkcji bez zapamiętania dokonanych zmian.
Wydruk próbny – możliwość obejrzenia, jak będzie wyglądało wydrukowane wezwanie do zapłaty.
Zmiana wersji dokumentu – możliwość przejścia do pracy nad innymi wersjami wezwania. Wyboru dokonuje się poprzez podświetlenie wybranej opcji i naciśnięcie klawisza Enter lub lewym przyciskiem myszy (z lewej strony powinien pojawić się znacznik), a następnie przyciśnięcia klawisza Dalej. Program spyta się, czy ma zachować zmiany wprowadzone w dotychczasowej wersji noty. Następnie z prawej strony u góry powinien wyświetlić się numer nowej wersji upomnienia.
Treść dokumentu wezwania do zapłaty – w tym miejscu można wprowadzić własne zmiany w standardowej wersji wezwania. Pola z lewej strony określają rodzaje linii, które pojawią się na wydruku. Naciśnięcie klawisza F2 lub prawego przycisku myszy spowoduje wyświetlenie się dostępnych możliwości. Z prawej strony można przy niektórych rodzajach linii wprowadzić dowolną treść. Nowe linie można wstawiać za pomocą klawiszy Ctrl oraz PageUp, zaś usuwać istniejące Ctrl oraz PageDown.
Odsetki z dokładnością – funkcja ma znaczenie tylko przy drukowaniu wezwań obejmujących odsetki. Pozwala określić, czy kwota odsetek ma być zaokrąglana i do jakiej wartości. Należy zaznaczyć jedną z dostępnych możliwości. Wyboru dokonuje się poprzez podświetlenie wybranej opcji i naciśnięcie klawisza Enter lub lewym przyciskiem myszy, z lewej strony powinien pojawić się znacznik.
Zakończ – wyjście z funkcji bez tworzenia wezwań do zapłaty.