· Ogólna charakterystyka modułu Środki niskocenne
· Zmiany wartościowo - ilościowe
· Zmiana osoby odpowiedzialnej
· Dziennik
· Raporty
·
Usunięcie ostatnich dokumentów
Moduł przeznaczony jest do ewidencji wartościowo-ilościowej środków niskocennych jak również do rejestrowania wszystkich operacji związanych z ich używaniem w firmie. Wyposażony jest w wielowariantowe raporty pozwalające na wszechstronną analizę wprowadzonych danych. Usprawnia wykonanie inwentaryzacji i wykazanie niedoborów i nadwyżek.
W zakres czynności przygotowujących moduł do pracy wchodzi
zdefiniowanie:
1. Listy osób odpowiedzialnych
2. Listy miejsc użytkowania
Moduł dla rozpoczęcia pracy bieżącej nie wymaga wprowadzenia jakichkolwiek
danych początkowych. Wszystkie definicje mogą być uzupełniane w trakcie pracy z
modułem
Bieżąca praca z modułem obejmuje:
1. Wprowadzanie na ewidencję środków niskocennych
2. Wprowadzanie wszelkich operacji związanych z użytkowaniem środków
niskocennych w firmie ( zmniejszenia, zwiększenia, przesunięcia między
indeksami itp)
3. Dokonywanie inwentaryzacji
4. Likwidację środka
Wszelkie zdarzenia związane z ewidencją i użytkowaniem środków niskocennych
wprowadzane są do modułu określonymi operacjami. Operacja określa
rodzaj zdarzenia, datę jego zaewidencjonowania, datę faktycznego wprowadzenia
oraz osobę wprowadzającą, a także ma wpływ na sposób ewidencjonowania zdarzenia
w module. Jedną operacją może być wprowadzone zdarzenie dotyczące wielu środków
( przykładowo operacją BO - bilans otwarcia dla wszystkich środków
niskocennych)
Środki niskocenne można
ewidencjonować w różny sposób:
- nadając każdemu środkowi odrębny symbol
- przypisując jeden symbol wskazanej liczbie środków.
Wybór metody ewidencjonowania danego środka zależy od potrzeb użytkownika. Wprowadzanie
na ewidencję odbywa się operacjami BO lub OT.
Przed przystąpieniem do wprowadzania na ewidencję należy ustawić datę ewidencji (Ustawienia/Zmiana daty ewidencji). Jest to data będąca odpowiednikiem daty księgowania dokumentu księgowego, decydująca o chronologii rejestrowanych operacji.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się ekran umożliwiający wprowadzenie danych opisujących operację:
data ewidencji operacji: informacja; z tej pozycji nie można jej modyfikować
rodzaj operacji:
wprowadzanie operacji BO - dla środka przyjętego na ewidencję w poprzednich latach obrotowych
wprowadzanie operacji OT - dla środka przyjmowanego na ewidencję w bieżącym roku obrotowym
Opis operacji - opis wprowadzany przez użytkownika, ma znaczenie informacyjne. Ułatwia stwierdzenie czego operacja dotyczy. Pole nie musi być wypełnione
inne ustawienia:
podpowiadaj dane poprzedniego środka - wykorzystywane w przypadku wprowadzania jedną operacją kilku środków o dużej zbieżności danych. Przy wprowadzaniu kolejnego środka domyślnie podpowiadane będą dane poprzedniego.
Dostępne funkcje:
Zrezygnuj - rezygnacja z wprowadzania operacji, powrót do głównego menu
Dalej - zaakceptowanie danych operacji i przejście do wprowadzania danych środka
Użytkownik podaje następujące dane:
symbol środka
- symbol środka niskocennego. Jest to ciąg znaków alfanumerycznych, max.
14 znaków. Mogą być użyte znaki " _", "/"
i "\". Program nie dopuszcza do podania symbolu środka
już wprowadzonego do ewidencji. Pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz już
wprowadzonych środków.
nazwa środka - opis środka, maksymalnie 40 znaków.
ilość sztuk - ilość sztuk przyjmowanych pod danym symbolem. Jest to
dodatnia liczba całkowita. Gdy podana zostanie ilość 1 symbol środka zostanie
przypisany tylko jednemu środkowi.
wartość ogółem - wartość ogółem przyjmowanych sztuk .
Program sam wylicza uśrednioną wartość jednej sztuki
osoba materialnie odpowiedzialna - symbol osoby odpowiedzialnej za
środek. Pod klawiszem F2 dostępna jest lista osób materialnie odpowiedzialnych.
Program umożliwia dopisanie do listy nowej osoby bez konieczności przerywania
wprowadzania środka . Pole musi być wypełnione;
miejsce użytkowania - symbol miejsca użytkowania środka. Pod
klawiszem F2 dostępna jest lista miejsc użytkowania. Program umożliwia
dopisanie do listy nowego miejsca bez konieczności przerywania wprowadzania
środka . Pole musi być wypełnione;
wyróżnik środka - symbol wyróżnika. Wykorzystywany do
dodatkowego grupowania środków wg dowolnego kryterium wybranego przez
użytkownika. Pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz już zdefiniowanych
wyróżników. W przypadku podania nowego symbolu wyróżnika system umożliwi jego
dopisanie do wykazu. Pole może być niewypełnione - wówczas system
przypisuje środek do automatycznie zakładanego wyróżnika ZZZZ.
uwagi - dodatkowy opis dotyczący środka
Jedną operacją OT lub BO można wprowadzić paczkę środków.
W trakcie wprowadzania danych o środku można skorzystać z wcześniej zdefiniowanych list osób materialnie odpowiedzialnych, miejsc użytkowania oraz wyróżników.
Funkcja wykorzystywana jest w przypadku konieczności wprowadzenia zmian w danych dotyczących danego środka. Z tej pozycji koryguje się stan wartościowo -ilościowy środka oraz miejsce jego użytkowania i osobę materialnie odpowiedzialną
Dane podlegające zmianom zostały podzielone na :
1. zmiany wartościowo - ilościowe
2. zmiany osoby odpowiedzialnej
3. zmiany miejsca użytkowania
Zmiany wprowadzane tą funkcją
dotyczą zmian wartości, ilości lub przesunięć pojedynczych sztuk między
symbolami środków. W module są zapisywane operacjami wskazującymi na rodzaj
zmian.
Po uruchomieniu funkcji pojawi się ekran pozwalający na podanie danych
opisujących wprowadzaną operację:
Symbol operacji - pod klawiszem F2 wyświetlana jest lista dostępnych operacji. Od rodzaju wybranej operacji zależy późniejsze zachowanie się programu. Pole musi być wypełnione.
Po wybraniu operacji system wyświetla jej opis. Dostępne są trzy operacje:ZM - zmiana stanu środka. Operacja służy do korygowania stanu ilościowego środka (wprowadzania zwiększeń lub zmniejszeń).
KZ - korekta zapisów. Operacja wykorzystywana do korygowania zarówno ilości jak i wartości środków
DW - przesunięcie między środkami. Operacja wykorzystywana wówczas gdy z jednego środka zdejmowana jest pewna ilość sztuk i przenoszona do drugiego środka
Data operacji - data ewidencji, pole niedostępne dla użytkownika. Datę można zmienić funkcją Ustawienia / Zmiana daty ewidencji
Opis operacji - opis wprowadzany przez użytkownika, ma znaczenie informacyjne. Ułatwia stwierdzenie czego operacja dotyczy. Pole nie musi być wypełnione
Dostępne funkcje:
Dalej - przejście do wprowadzania zmian
Zrezygnuj - rezygnacja z wprowadzania operacji, powrót do głównego menu
Po zaakceptowaniu danych pojawia się ekran umożliwiający wprowadzenie stosownych zmian. Podzielony jest na dwie części:
1. informacyjna - zawiera informacje o symbolu, rodzaju i opisie wprowadzanej operacji oraz dacie ewidencji;
2. właściwa - służąca do wprowadzania zmian. Jedną operacją można wprowadzić zmiany dotyczące wielu środków. Każda utworzona linia odpowiada zmianie dla środka o podanym symbolu.Sposób jej wypełniania zależy od rodzaju operacji:
W przypadku operacji ZM podaje się:
symbol środka - pod klawiszem F2 dostępna jest lista środków przyjętych na ewidencję, pole musi być wypełnione. System nie pozwala wprowadzić symbolu środka nie wprowadzonego jeszcze na ewidencję. Po zaakceptowaniu symbolu wyświetlana jest nazwa środka oraz ilość sztuk na stanie
ilość sztuk - ilość , o którą ma się zwiększyć / zmniejszyć stan środka. W przypadku zwiększeń jest to całkowita liczba dodatnia, w przypadku zmniejszeń - całkowita liczba ujemna. Podana liczba musi być różna od 0.
wartość - pole wypełniane jest tylko w przypadku zwiększeń. Podaje się łączną wartość przyjmowanych środków. W przypadku zmniejszeń nie podaje się wartości - system sam wylicza wartość zdejmowanych środków ( uśredniona cena sztuki * liczba zdejmowanych sztuk) i wyświetla ją obok pola wartośćW przypadku operacji KZ podaje się:
symbol środka - pod klawiszem F2 dostępna jest lista środków przyjętych na ewidencję, pole musi być wypełnione. System nie pozwala wprowadzić symbolu środka nie wprowadzonego jeszcze na ewidencję. Po zaakceptowaniu symbolu wyświetlana jest nazwa środka oraz ilość sztuk na stanie
ilość sztuk - ilość , o którą ma się zwiększyć / zmniejszyć stan środka. W przypadku zwiększeń jest to całkowita liczba dodatnia, w przypadku zmniejszeń - całkowita liczba ujemna. W przypadku gdy koryguje się tylko wartość środka bez zmiany ilości należy wpisać 0
wartość - podaje się łączną wartość przyjmowanych / zdejmowanych sztuk. W przypadku zmniejszeń system wyświetla obok pola wartość wartość zdejmowanych sztuk ( uśredniona cena sztuki * liczba zdejmowanych sztuk) ale w polu wartość pozwala podać inną kwotę. Jedynie w przypadku gdy zdejmowane są wszystkie środki system przyjmuje wyliczoną przez siebie wartość (nie ma znaczenia wartość wprowadzona przez użytkownika). Chcąc skorygować ilość środków bez zmiany wartości należy wpisać 0.
W przypadku operacji DW podaje się:
symbol środka źródłowego (z:) - pod klawiszem F2 dostępna jest lista środków przyjętych na ewidencję, pole musi być wypełnione. System nie pozwala podać symbolu środka nie wprowadzonego jeszcze na ewidencję. Po zaakceptowaniu symbolu wyświetlana jest nazwa środka oraz ilość sztuk na stanie
ilość sztuk - ilość , o którą ma się zmniejszyć stan środka źródłowego. Jest to całkowita liczba ujemna.
wartość - pole niedostępne dla użytkownika. System wyświetla wyliczoną przez siebie łączną wartość zdejmowanych sztuk ( uśredniona cena sztuki * liczba zdejmowanych sztuk)symbol środka docelowego (na:) - pod klawiszem F2 dostępna jest lista środków przyjętych na ewidencję. Pole musi być wypełnione. Po zaakceptowaniu symbolu środka docelowego wyświetlony zostanie jego opis, osoba materialnie odpowiedzialna i wyróżnik
W przypadku gdy środek docelowy nie został jeszcze wprowadzony na ewidencję system umożliwi jego zaewidencjonowanie bez przerywania wprowadzania operacji DW. Pojawi się pytanie czy dodać nowy środek. Odpowiedź Tak spowoduje pojawienie się ekranu do wprowadzania danych środka (patrz Wprowadzanie danych środka). Użytkownik podaje nazwę środka, osobę materialnie odpowiedzialną, miejsce użytkowania, wyróżnik i dodatkowy opis. Przycisk Dalej spowoduje zapisanie nowego środka do bazy środków niskocennych i powrót do okna operacji DW ; przycisk Rezygnujesz - powrót do okna wprowadzania operacji DW bez zapisania nowego środka do bazy ( bez skorygowania symbolu system nie pozwoli zaakceptować operacji).
Dostępne funkcje
Dalej - zapisanie operacji do bazy środków oraz powrót do menu głównego;
Zrezygnuj - zrezygnowanie z wprowadzonych zmian, powrót do menu głównego.
Funkcja umożliwia zmianę osoby odpowiedzialnej dla wskazanego przez użytkownika symbolu środka. Po jej uruchomieniu pojawi się ekran z następującymi danymi:
data ewidencji - informacja o aktualnej dacie ewidencji, pole niedostępne dla użytkownika
symbol środka - pod klawiszem F2 dostępna jest lista środków
przyjętych na ewidencję, pole musi być wypełnione. System nie pozwala podać
symbolu środka nie wprowadzonego jeszcze na ewidencję.
nazwa środka - informacja o nazwie wybranego środka, pole niedostępne
dla użytkownika
osoba odpowiedzialna przed korektą - informacja o osobie do tej pory
odpowiedzialnej materialnie za środek, pole niedostępne dla użytkownika
nowa osoba odpowiedzialna - pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz osób
materialnie odpowiedzialnych. Pole musi być wypełnione. W przypadku gdy podana
zostanie osoba , która nie występuje na wykazie osób system umożliwi jej
dodanie do wykazu
Dostępne funkcje
Dalej - zmiana osoby zostanie
zapisana do bazy środków oraz nastąpi powrót do menu głównego;
Zrezygnuj - zrezygnowanie z wprowadzonych zmian, powrót do
menu głównego.
Funkcja umożliwia zmianę miejsca użytkowania dla wskazanego przez użytkownika symbolu środka. Po jej uruchomieniu pojawi się ekran z następującymi danymi:
data ewidencji - informacja o aktualnej dacie ewidencji, pole niedostępne dla użytkownika
symbol środka - pod klawiszem F2 dostępna jest lista środków
przyjętych na ewidencję, pole musi być wypełnione. System nie pozwala podać
symbolu środka nie wprowadzonego jeszcze na ewidencję.
nazwa środka - informacja o nazwie wybranego środka, pole niedostępne
dla użytkownika
miejsce użytkowania przed korektą - informacja o dotychczasowym miejscu
użytkowania środka, pole niedostępne dla użytkownika
nowe miejsce użytkowania - pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz miejsc
użytkowania. Pole musi być wypełnione. W przypadku gdy podane zostanie miejsce
, które nie występuje na wykazie miejsc system umożliwi jego dodanie do
wykazu
Dostępne funkcje
Dalej - zmiana miejsca zostanie
zapisana do bazy środków oraz nastąpi powrót do menu głównego;
Zrezygnuj - zrezygnowanie z wprowadzonych zmian, powrót do
menu głównego.
Zdjęcie z ewidencji odbywa się operacją LT. Jedną operacją można zdjąć z ewidencji tylko jeden środek.
Data ewidencji - pole informacyjne, niedostępne dla użytkownika. Wyświetlana jest data ewidencji ustawiona funkcją Zmiana daty ewidencji.
Symbol środka - symbol środka likwidowanego daną operacją. Wykaz środków przyjętych do ewidencji dostępny jest pod klawiszem F2. Pole musi być wypełnione.
UWAGA: system nie dopuszcza do zlikwidowania środka , którego stan ilościowy jest większy od zera. Przed przystąpieniem do likwidacji należy wyzerować stan środka jedną z funkcji zmian ilościowo- wartościowych
Nazwa środka - informacja o nazwie likwidowanego środka, pole niedostępne dla użytkownika
Uwagi - uwagi do zdjęcia z ewidencji, maksymalnie 25 znaków.
Dostępne funkcje
Dalej - zdjęcie z ewidencji wskazanego środka, zapisanie operacji LT do bazy oraz powrót do głównego menu
Zrezygnuj - powrót do głównego menu programu bez zapisania operacji likwidacji do bazy
Dziennik jest chronologicznym wykazem operacji na środkach, przeprowadzonych w bieżącym roku obrotowym. Każda operacja jest jednoznacznie identyfikowane poprzez swój symbol i numer kolejny.
Po uruchomieniu funkcji wyświetla się ekran podzielony na dwie części:
1. informacyjną - wykaz wykonanych operacji. Zakres informacji o operacji oraz porządek ich wyświetlania są definiowalne przez użytkownika. Domyślnie wyświetlane są następujące dane:
symbol operacji
numer operacji - każdy rodzaj operacji posiada niezależną numerację
data ewidencji operacji
data wprowadzenia operacji
osoba wprowadzająca
opis operacji
2. funkcyjną - w części tej umieszczone są następujące funkcje:
Szybkiego wyszukania operacji
o określonym symbolu i numerze - należy podać symbol operacji ( pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz możliwych symboli) i jej numer
o określonej dacie ewidencji - należy podać datę operacji - system wyszuka pierwszą o określonej dacie
Szukaj
znajdź - wyszukanie pierwszej operacji na wykazie spełniającej podany warunek
znajdź następny - wyszukanie następnej operacji w wykazie, spełniającej warunek podany w znajdź
ustaw filtr - wyświetlenie tylko tych operacji wykazu, które spełniają podany warunek
Drukuj - po uruchomieniu funkcji pojawi się dialog umożliwiający wskazanie zakresu operacji do drukowania. W polach od symbolu i do symbolu pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz możliwych symboli operacji , dla ich jednoznacznego określenia należy jeszcze podać numer kolejny w polach numer.
Dla ułatwienia wyboru właściwej operacji w polach numer pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz wprowadzonych operacji - można podświetlić wybraną operację i przepisać ją do dialogu ( przepisuje się zarówno symbol operacji jak i jej numer, nie ma potrzeby wcześniejszego wypełniania pola symbol operacji)
Po wciśnięciu Dalej pojawi się ekran, pozwalający wybrać szablon wydruku. W zależności od swoich potrzeb użytkownik może zdefiniować wiele raportów. (sposób definiowania raportu opisano w podręczniku w rozdziale Kreator raportów ). Uruchomienie drukowania następuje po wciśnięciu przycisku Wydruk według przedziału. Po wykonaniu wydruku nastąpi powrót do ekranu z dziennikiem operacji
Po wciśnięciu Zrezygnuj - powrót do ekranu z dziennikiem operacji
Obejrzyj - wyświetlone zostaną dane wprowadzone daną operacją. Sposób wyświetlenia zależy od rodzaju operacji
Operacje zmian ilościowo- wartościowych zostaną wyświetlone w takiej postaci w jakiej zostały wprowadzone ( dane dotyczące operacji oraz wykaz środków i zmian jakich dokonano operacją)
Operacje OT i BO - dane wprowadzone nimi wyświetlone zostaną podobnie jak zmiany ilościowo - wartościowe ( dane dotyczące operacji oraz wykaz środków obejmujący symbol, nazwę, ilość sztuk i ich łączną wartość)
Operacja LT - ekran zawiera informacje o operacji oraz numer środka, jego nazwę, datę i uwagi do likwidacji
Zakończ - zakończenie przeglądania dziennika i powrót do menu głównego
Wykaz środków wprowadzonych na ewidencję. Funkcja umożliwia dotarcie do wszystkich informacji związanych ze środkiem.
Po jej uruchomieniu pojawia się ekran który można podzielić na 3 części:
1. Funkcyjna - zawierająca zestaw funkcji umożliwiających obejrzenie danych związanych z wybranym środkiem, wyszukanie środka, sortowanie oraz filtrowanie środków;
2. Wykaz środków - użytkownik sam definiuje rodzaj i kolejność wyświetlanych informacji o środku;
3. Informacyjna - podstawowe informacje związane z bieżącym (podświetlonym) środkiem
Dostępne funkcje
Zakończ - zakończenie przeglądania kartotek, powrót do głównego menu
Zobacz - wszystkie dane dostępne dzięki funkcjom należącym do tej grupy są danymi bieżącego środka podświetlonego na liście środków wprowadzonych na ewidencję.
Dane początkowe - po uruchomieniu funkcji wyświetlony zostanie ekran identyczny jak przy wprowadzaniu ( patrz Wprowadzanie na ewidencję). Użytkownik może obejrzeć sposób wprowadzenia środka na ewidencję (operacją BO, OT lub DW). Wszystkie pola są niedostępne do modyfikacji
Stan środka - możliwość obejrzenia aktualnego stanu środka. Po uruchomieniu funkcji pokaże się ekran z podstawowymi danymi środka takimi jak : ilość i wartość narastająco, uśredniona cena jednostkowa, zmiana ilości i wartości wprowadzona ostatnią operacją na środku, symbol tej operacji oraz daty jej wprowadzenia i ewidencji, identyfikator osoby wprowadzającej operację. Wszystkie wyświetlane dane są niedostępne do modyfikacji
Funkcja Zakończ kończy oglądanie aktualnego stanu środka i powoduje powrót do wykazu środków wprowadzonych na ewidencję
Historia środka - wyświetlenie listy wszystkich operacji na środku wprowadzonych w danym roku obrotowym. Operacje ustawione są w porządku chronologicznym. Każda linia wykazu odpowiada jednej operacji. Zawiera następujące informacje:
opis operacji - symbol operacji , jej numer i datę ewidencji
ilość i łączna wartość narastająco z uwzględnieniem danych wprowadzonych operacjąW dolnej części ekranu zgromadzone są funkcje i dodatkowe informacje o bieżącej (podświetlonej) operacji:
Zakończ - zakończenie oglądania historii środka i powrót do wykazu środków wprowadzonych na ewidencję
Stan środka - możliwość obejrzenia stanu środka na moment wprowadzenia podświetlonej operacji. Ekran zawiera informacje o ilości i łącznej wartości narastająco, uśrednionej cenie jednostkowej, zmianie ilości i wartości wprowadzonej podświetloną operacją, symbolu tej operacji oraz datach jej wprowadzenia i ewidencji, identyfikatorze osoby wprowadzającej operację. Wszystkie wyświetlane dane są niedostępne do modyfikacji
Opis operacji - data wprowadzenia i osoba wprowadzająca oraz opis podświetlonej operacji
Funkcje szybkiego wyszukania operacjio określonym symbolu i numerze - należy podać symbol operacji ( pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz możliwych symboli) i jej numer
o określonej dacie ewidencji - należy podać datę operacji - system wyszuka pierwszą o określonej dacie
Znajdź - grupa funkcji pozwalająca na wyszukanie środka
Środek - wyszukanie pierwszego środka z wykazu spełniającego podany warunek
Następny środek - wyszukanie następnego środka spełniającego warunek podany w funkcji Środek
Środek o symbolu - wyszukanie środka o podanym symbolu
Filtr - wyświetlenie tylko tych środków , które spełniają podany warunekDrukuj
Wydruk pełnej kartoteki - wydruk kartoteki bieżącego (podświetlonego) środka uwzględniającej wszystkie operacje na środku zaewidencjonowane do dnia sporządzania wydruku.
Kolejność wyświetlania- środki zostaną ustawione w kolejności alfanumerycznej . Należy wybrać jeden ze sposobów sortowania ( wyboru dokonuje się poprzez podświetlenie wybranej opcji i potwierdzenie ENTER lub poprzez kliknięcie lewym przyciskiem myszki). Domyślnie zaznaczony jest Symbol.
Symbol - uporządkowanie środków według ich symboli
Osoba- uporządkowanie środków według osób materialnie odpowiedzialnych
Wyróżnik - uporządkowanie środków według wyróżnika
Miejsce - uporządkowanie środków według miejsca użytkowania
Moduł środków niskocennych umożliwia wykonanie szeregu wielowariantowych raportów ułatwiających wszechstronną analizę danych o środkach.
Funkcja umożliwia wydrukowanie kartotek wskazanych środków z uwzględnieniem operacji zaewidencjonowanych do dnia wskazanego przez użytkownika jako dzień analizy. Po uruchomieniu funkcji wyświetlony zostanie ekran umożliwiający podanie:
zakresu środków - w polach początku i końca zakresu
pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz środków wprowadzonych na ewidencję. Sposób
wprowadzania zakresu i odpowiadające mu zachowanie się programu:
nie podanie zakresu - uwzględnione zostaną wszystkie środki;
podanie tylko symbolu początkowego - zostaną uwzględnione wszystkie środki o
symbolach nie mniejszych niż podany;
podanie tylko symbolu końcowego - zostaną uwzględnione wszystkie środki o
symbolach nie większych niż podany
aby wydrukować kartotekę jednego środka należy podać jego symbol w polach
początku i końca zakresu.
dnia analizy - raport będzie obrazował stan środków we wskazanym
dniu. Pominięte zostaną wszystkie operacje zaewidencjonowane po tym dniu,
podpowiadany jest dzień analizy dla ostatnio wykonywanego raportu.
drukować kartoteki - wybór ma znaczenie tylko w przypadku
drukowania kartotek dla kilku środków:
od nowej strony - wydruk kartoteki kolejnego środka
będzie rozpoczynany na nowej stronie
ciągle - podział wydruku na strony nie jest wymuszony rozpoczęciem
drukowania kartoteki kolejnego środka
Dostępne funkcje:
Dalej - wydrukowanie kartoteki i powrót do głównego menu
Zrezygnuj - powrót do głównego menu bez wykonania wydruku
Informacje o środku zostały podzielone na 2 grupy:
1. Dane ogólne o środku - symbol i nazwa środka, wyróżnik, osoba materialnie odpowiedzialna i miejsce użytkowania, data przyjęcia na ewidencję. W przypadku gdy środek został zlikwidowany dodatkowo drukowane są data likwidacji i uwagi dotyczące likwidacji
2. Zmiany aktualizujące stan kartoteki - dotyczą zmian wprowadzonych operacjami zmian ilościowo-wartościowych i operacją LT (likwidacja). Zmiany ustawione są w porządku chronologicznym
Funkcja pozwala na wydrukowanie zestawienia obejmującego
informacje o środkach ze szczególnym uwzględnieniem zmian ilości i
wartości w wybranym okresie analizy. Zestawienie obejmuje oprócz
danych identyfikujących środek (symbol, nazwa, ew. uwagi , data
ewidencji) początkowy stan ilościowo - wartościowy środków (
informacje z operacji OT i BO), zmiany tego stanu w okresie od początku
roku obrotowego do dnia analizy ( przychody, rozchody i ogółem
zaewidencjonowane operacjami zmian ilościowo-wartościowych) oraz stan
narastająco w dniu analizy
Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog umożliwiający wybór
wariantu raportu. Użytkownik podaje:
Dzień analizy - podana data musi zawierać się w bieżącym roku obrotowym.
Uwzględniony zostanie stan środków zaewidencjonowany do podanego dnia
(włącznie). Wszystkie operacje, których data ewidencji jest późniejsza od
podanej daty zostaną pominięte. Pole musi być wypełnione
Co drukować - wskazanie informacji opisowych środka jakie mają
znaleźć się w raporcie
nazwę środka i uwagi -
wydrukowane zostaną informacje o środku podane w polach nazwa środka i
uwagi
tylko nazwę środka - wydrukowane zostaną informacje o środku
podane w polu nazwa środka
Środki uporządkowane według - możliwość określenia sposobu sortowania danych. We wszystkich przypadkach za wyjątkiem sortowania wg symbolu środka wydruk zostanie podzielony na sekcje zawierające środki o tej samej wartości danej, wg której są sortowane. Każda sekcja jest podsumowywana. Dostępne sposoby sortowania:
wg symbolu środka
wg osób materialnie odpowiedzialnych
wg wyróżnika
wg miejsc użytkowania
Drukować tylko - możliwość podania warunku zawężającego przedział uwzględnianych środków
podsumowania -
drukowanie podsumowań sekcji ( bez wyszczególniania środków)
środki, których ilość >0 - uwzględnione zostaną tylko środki, które w
dniu analizy wykazywały ilość większą od zera
zmniejszenia wprowadzone DW pokazać w przychodach - zmniejszenia
wartości i ilości wprowadzone operacją DW zamiast w kolumnie rozchody zostaną
uwzględnione w kolumnie przychody
środki dla osoby - należy podać identyfikator osoby. Pod klawiszem F2
dostępny jest wykaz osób materialnie odpowiedzialnych. Pole może pozostać puste
- wówczas drukowane są wszystkie środki spełniające pozostałe warunki.
Drukować środki
będące na ewidencji wszystkie na ewidencji |
można wybrać tylko jedną z opcji. Na wydruku uwzględniane będą tylko środki spełniające w dniu analizy wybrany warunek |
wszystkie |
można wybrać tylko jedną z opcji. Na wydruku uwzględniane będą tylko środki spełniające wybrany warunek |
Dostępne funkcje:
Dalej - po uruchomieniu funkcji pojawi się dialog
pozwalający wprowadzić w zależności od sposobu sortowania zakresy:
symboli środków - sortowanie wg symboli
środków, pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz środków z możliwością wyboru;
osób - sortowanie wg osób materialnie odpowiedzialnych, pod klawiszem F2
dostępny jest wykaz osób materialnie odpowiedzialnych z możliwością wyboru;
wyróżników - sortowanie wg wyróżnika ,pod klawiszem F2 dostępny jest
wykaz wyróżników z możliwością wyboru;
miejsc- sortowanie wg miejsc użytkowania, pod klawiszem F2 dostępny jest
wykaz miejsc z możliwością wyboru;
Dialog umożliwia wprowadzenie wielu rozłącznych zakresów. Może być niewypełniony.
Po potwierdzeniu podanych zakresów nastąpi wydrukowanie raportu i powrót do
głównego menu. Po zrezygnowaniu z zakresów nastąpi przerwanie wykonywania
raportu i powrót do głównego menu programu
Zrezygnuj-
powrót do głównego menu bez wykonania raportu
Funkcja pozwala na wydrukowanie raportu
umożliwiającego analizę zdarzeń zaewidencjonowanych w module środków
niskocennych w wybranym okresie czasu. Ma charakter statystyki.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog pozwalający na podanie
analizowanego okresu - uwzględnione zostaną
tylko te operacje na środkach, które zostały zaewidencjonowane w tym okresie.
Okres musi zawierać się w bieżącym roku obrotowym. Daty podawane są w
formacie MM.DD (miesiąc, dzień)
sposobu uporządkowania danych - segregować:
operacjami - prezentowane są zapisy operacji (
symbol i nazwa środka, ilość i wartość wprowadzona zapisem oraz opis). Każda
operacja jest podsumowana. Na końcu raportu drukowana jest ilość i
wartość ogółem oraz w podziale na symbole operacji
osobami - prezentowany jest wykaz zapisów operacji na
środkach, za które odpowiedzialna jest dana osoba (symbol i nazwa środka,
wprowadzona zapisem ilość i wartość, symbol i numer operacji oraz opis) .
Dodatkowo dla każdej osoby drukowane jest podsumowanie ogółem i w podziale na
poszczególne symbole operacji. Na końcu raportu drukowana jest globalna ilość i
wartość wprowadzona operacjami ujętymi w zestawieniu oraz w
podziale na symbole operacji.
wyróżnikami - prezentowany jest wykaz zapisów operacji na
środkach przypisanych do danego wyróżnika (symbol i nazwa środka, wprowadzona
zapisem ilość i wartość, symbol i numer operacji oraz opis) . Dodatkowo dla
każdego wyróżnika drukowane jest podsumowanie ogółem i w podziale na poszczególne
symbole operacji. Na końcu raportu drukowana jest globalna ilość i
wartość wprowadzona operacjami ujętymi w zestawieniu oraz w
podziale na symbole operacji.
Dostępne funkcje:
Dalej - kontynuacja wykonania
raportu, przejście do kolejnego dialogu
Zrezygnuj- rezygnacja z wykonania raportu i powrót do
głównego menu
Po zaakceptowaniu następuje wyświetlenie kolejnego dialogu
umożliwiającego wskazanie symboli operacji, które mają być uwzględnione w
raporcie.
Zaznaczenie/odznaczenie odbywa się poprzez podświetlenie symbolu operacji i
naciśnięcie klawisza Enter lub kliknięcie na jej symbolu lewym przyciskiem
myszy. Aby raport został wydrukowany musi być zaznaczona przynajmniej jedna
operacja.
Dostępne funkcje
Dalej - kontynuacja wykonania raportu, przejście do kolejnego dialogu
Zrezygnuj- rezygnacja z wykonania raportu i powrót do głównego menu
Grupa funkcji pozwalająca na parametryzację modułu środków niskocennych
Zmiana daty ewidencji
Funkcja pozwala na zmianę daty ewidencji operacji na środkach niskocennych. Po jej uruchomieniu pojawia się dialog pozwalający na podanie nowej daty ewidencji w formacie RR.MM.DD. Domyślnie wyświetlana jest data ewidencji ostatnio wprowadzanej operacji. System nie pozwoli na podanie daty od niej wcześniejszej.
Potwierdzenie nowej daty klawiszem Enter powoduje zmianę daty ewidencji ( system domaga się potwierdzenia decyzji). Użycie funkcji Rezygnujesz - przywraca poprzednią datę ewidencji.
Lista osób odpowiedzialnych
Funkcja umożliwia wyświetlenie wykazu osób odpowiedzialnych oraz środków, za które odpowiadają. Pozwala również na dodanie nowej osoby, modyfikację danych już istniejącej oraz usunięcie osoby z listy.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się ekran podzielony na dwie części:
- z lewej strony wyświetlany jest wykaz osób materialnie odpowiedzialnych. Pod wykazem prezentowane są dane bieżącej (podświetlonej) osoby: nazwisko, imię, dział, pokój, telefon.
- z prawej strony wyświetlana jest lista środków za które jest odpowiedzialna bieżąca (podświetlona) osoba. Pod listą widnieją dodatkowe informacje o środku: miejsce użytkowana, nazwa środka i data przyjęcia do ewidencji . Ustawiając się na symbolu środka i wciskając Enter lub lewy przycisk myszy powodujemy przejście do kartoteki środka
Dostępne funkcje:
Zakończ - opuszczenie listy osób odpowiedzialnych i powrót do głównego menu.
Operacje
Dodaj nową osobę - po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog umożliwiający wprowadzenie danych nowej osoby: nazwisko, imię, dział w którym pracuje oraz numer pokoju i telefon. Dopisanie osoby do listy realizowane jest przyciskiem Dodaj, rezygnacja z dopisania - przyciskiem Zrezygnuj.
Zmień dane osoby - funkcja umożliwia zmianę wszystkich danych osoby za wyjątkiem pola nazwisko
Usuń osobę z rejestru - funkcja umożliwia usunięcie z wykazu tylko tych osób, które nie są odpowiedzialne za żaden środek.
Szukaj
Znajdź - wyszukanie osoby spełniającej podany warunek;
Znajdź następny - wyszukanie kolejnej osoby spełniającej warunek podany dla funkcji Szukaj;
Ustaw filtr - wyświetlenie tylko tych osób, które spełniają podany warunek
Inne
Zamiana osoby - funkcja pozwala przyporządkować wszystkie środki przypisane jednej osobie drugiej. Powinna być stosowana tylko wtedy, gdy ulega korekcie lub zmianie nazwisko osoby odpowiedzialnej, natomiast sama osoba nie zmienia się. Funkcja zamienia dotychczasową osobę na nową we wszystkich operacjach na środkach w danym roku obrotowym.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog pozwalający na podanie starego nazwiska osoby oraz nowego. W obu polach pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz osób odpowiedzialnych. Zamiana zostanie zrealizowana po wciśnięciu przycisku Dalej, rezygnacja z zamiany i powrót do stanu poprzedniego - po użyciu przycisku Zrezygnuj.
Uwaga
funkcja nie nadaje się do wykorzystania wówczas, gdy chcemy aby moment przekazania środka był udokumentowany . Do tego celu służy operacja KOR_OSOBY dostępna w korektach adnotacji księgowych.
Sprawdzenie zgodności - funkcja ułatwiająca weryfikację listy osób odpowiedzialnych. Drukuje wykaz osób, które nie są odpowiedzialne za żaden środek - można je usunąć z listy.
Wydrukuj rejestr - wydrukowanie listy osób odpowiedzialnych. Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog umożliwiający zawężenie raportu do podanego przedziału osób lub do osób spełniających zadany warunek. W funkcję został wbudowany kreator raportów. Użytkownik sam decyduje o zawartości raportu i kolejności prezentowanych danych. Sposób definiowania raportu opisano dokładniej w rozdziale Kreator raportów
Utworzone układy kolumn są przechowywane przez system. Aby wydrukować raport oparty o wybrany układ kolumn należy uruchomić funkcję Kolumny i wybrać z listy układów właściwy szablon.
Dostępne funkcje:Wydruk według przedziału - wydrukowanie raportu dla podanego przedziału osób i powrót do listy osób odpowiedzialnych;
Wydruk według warunku - wydrukowanie raportu dla osób spełniających podany warunek i powrót do listy osób odpowiedzialnych;
Zrezygnuj - powrót do listy osób odpowiedzialnych bez wykonania wydrukuLista miejsc użytkowania
Funkcja umożliwia wyświetlenie wykazu miejsc użytkowania oraz środków, które są w nich używane. Pozwala również na dodanie nowego miejsca, modyfikację danych już istniejącego oraz usunięcie miejsca z listy.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się ekran podzielony na dwie części:
- z lewej strony wyświetlany jest wykaz miejsc użytkowania. Pod wykazem prezentowane są dane bieżącego (podświetlonego) miejsca: symbol i uwagi.
- z prawej strony wyświetlana jest lista środków używanych w bieżącym (podświetlonym) miejscu. Pod listą widnieją dodatkowe informacje o środku: osoba odpowiedzialna, nazwa środka i data przyjęcia do ewidencji .Ustawiając się na symbolu środka i wciskając Enter lub lewy przycisk myszy powodujemy przejście do kartoteki środka
Dostępne funkcje:
Zakończ - opuszczenie listy miejsc użytkowania i powrót do głównego menu.
Operacje
Dodaj nowe miejsce - po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog umożliwiający wprowadzenie danych nowego miejsca: nazwę i uwagi. Dopisanie miejsca do listy realizowane jest przyciskiem Dodaj, rezygnacja z dopisania - przyciskiem Zrezygnuj.
Zmień opis miejsca - funkcja umożliwia zmianę uwag. Pola nazwa nie można modyfikować
Usuń miejsce - funkcja umożliwia usunięcie z wykazu tylko tych miejsc, w których nie jest użytkowany żaden środek.
Szukaj
Znajdź - wyszukanie miejsca spełniającego podany warunek;
Znajdź następny - wyszukanie kolejnego miejsca spełniającego warunek podany dla funkcji Szukaj;
Ustaw filtr - wyświetlenie tylko tych miejsc, które spełniają podany warunek
Inne
Zamiana miejsca - funkcja pozwala przepisać wszystkie środki używane w danym miejscu do innego miejsca. Powinna być stosowana tylko wtedy gdy ulega korekcie lub zmianie nazwa miejsca, natomiast samo miejsce nie zmienia się. Funkcja zamienia dotychczasowe miejsce na nowe we wszystkich operacjach na środkach w danym roku obrotowym.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog pozwalający na podanie starej nazwy miejsca oraz nowej. W obu polach pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz miejsc użytkowania. Zamiana zostanie zrealizowana po wciśnięciu przycisku Dalej, rezygnacja z zamiany i powrót do stanu poprzedniego - po użyciu przycisku Zrezygnuj.
Uwaga
funkcja nie nadaje się do wykorzystania wówczas, gdy chcemy aby moment zmiany miejsca był udokumentowany . Do tego celu służy operacja KOR_MIEJSCA dostępna w korektach adnotacji księgowych.
Sprawdzenie zgodności - funkcja ułatwiająca weryfikację listy miejsc użytkowania. Drukuje wykaz miejsc, w których nie jest użytkowany żaden środek - można je usunąć z listy.
Wydrukuj rejestr - wydrukowanie listy miejsc użytkowania. Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog umożliwiający zawężenie raportu do podanego przedziału miejsc lub do miejsc spełniających zadany warunek. W funkcję został wbudowany kreator raportów. Użytkownik sam decyduje o zawartości raportu i kolejności prezentowanych danych. Sposób definiowania raportu opisano dokładniej w rozdziale Kreator raportów
Utworzone układy kolumn są przechowywane przez system. Aby wydrukować raport oparty o wybrany układ kolumn należy uruchomić funkcję Kolumny i wybrać z listy układów właściwy szablon.
Dostępne funkcje:Wydruk według przedziału - wydrukowanie raportu dla podanego przedziału miejsc i powrót do listy miejsc użytkowania;
Wydruk według warunku - wydrukowanie raportu dla miejsc spełniających podany warunek i powrót do listy miejsc użytkowania;
Zrezygnuj - powrót do listy miejsc użytkowania bez wykonania wydruku
Lista wyróżników
Funkcja umożliwia wyświetlenie wykazu wyróżników oraz środków, które są do nich przypisane. Pozwala również na dodanie nowego wyróżnika, modyfikację danych już istniejącego oraz usunięcie miejsca z listy. Wyróżnik służy do grupowania środków niskocennych wg wybranego przez użytkownika kryterium ( przykładowo rodzaj asortymentu)
Po uruchomieniu funkcji pojawia się ekran podzielony na dwie części:
- z lewej strony wyświetlany jest wykaz wyróżników. Pod wykazem prezentowane są dane bieżącego (podświetlonego) wyróżnika: symbol, opis i normatyw.
- z prawej strony wyświetlana jest lista środków używanych w bieżącym (podświetlonym) miejscu. Pod listą widnieją dodatkowe informacje o środku: osoba odpowiedzialna,miejsce użytkowania, nazwa środka i data przyjęcia do ewidencji .Ustawiając się na symbolu środka i wciskając Enter lub lewy przycisk myszy powodujemy przejście do kartoteki środka
Dostępne funkcje:
Zakończ - opuszczenie listy miejsc użytkowania i powrót do głównego menu.
Operacje
Dodaj nowy wyróżnik - po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog umożliwiający wprowadzenie danych nowego wyróżnika: symbol, opis
i normatyw. Normatyw jest to ustalona przez użytkownika optymalna ilość liczba sztuk dla danego wyróżnika. Pole może być niewypełnione. Dopisanie wyróżnika do listy realizowane jest przyciskiem Dodaj, rezygnacja z dopisania - przyciskiem Zrezygnuj.
Zmień dane wyróżnika - funkcja umożliwia zmianę opisu i normatywu. Symbolu wyróżnika nie można modyfikować
Usuń wyróżnik - funkcja umożliwia usunięcie z wykazu tylko tych wyróżników, do których nie jest przypisany żaden środek.
Szukaj
Znajdź - wyszukanie wyróżnika spełniającego podany warunek;
Znajdź następny - wyszukanie kolejnego wyróżnika spełniającego warunek podany dla funkcji Szukaj;
Ustaw filtr - wyświetlenie tylko tych wyróżników, które spełniają podany warunek
Inne
Zamiana miejsca - funkcja pozwala przepisać wszystkie środki używane w danym miejscu do innego miejsca. Powinna być stosowana tylko wtedy gdy ulega korekcie lub zmianie nazwa miejsca, natomiast samo miejsce nie zmienia się. Funkcja zamienia dotychczasowe miejsce na nowe we wszystkich operacjach na środkach w danym roku obrotowym.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog pozwalający na podanie starej nazwy miejsca oraz nowej. W obu polach pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz miejsc użytkowania. Zamiana zostanie zrealizowana po wciśnięciu przycisku Dalej, rezygnacja z zamiany i powrót do stanu poprzedniego - po użyciu przycisku Zrezygnuj.
Uwaga
funkcja nie nadaje się do wykorzystania wówczas, gdy chcemy aby moment zmiany miejsca był udokumentowany . Do tego celu służy operacja KOR_MIEJSCA dostępna w korektach adnotacji księgowych.
Sprawdzenie zgodności - funkcja ułatwiająca weryfikację listy miejsc użytkowania. Drukuje wykaz miejsc, w których nie jest użytkowany żaden środek - można je usunąć z listy.
Wydrukuj rejestr - wydrukowanie listy miejsc użytkowania. Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog umożliwiający zawężenie raportu do podanego przedziału miejsc lub do miejsc spełniających zadany warunek. W funkcję został wbudowany kreator raportów. Użytkownik sam decyduje o zawartości raportu i kolejności prezentowanych danych. Sposób definiowania raportu opisano dokładniej w rozdziale Kreator raportów
Utworzone układy kolumn są przechowywane przez system. Aby wydrukować raport oparty o wybrany układ kolumn należy uruchomić funkcję Kolumny i wybrać z listy układów właściwy szablon.
Dostępne funkcje:Wydruk według przedziału - wydrukowanie raportu dla podanego przedziału miejsc i powrót do listy miejsc użytkowania;
Wydruk według warunku - wydrukowanie raportu dla miejsc spełniających podany warunek i powrót do listy miejsc użytkowania;
Zrezygnuj - powrót do listy miejsc użytkowania bez wykonania wydruku
Bilans otwarcia
Ewidencja środków niskocennych jest prowadzona w ramach księgi rachunkowej. Funkcja automatyczne tworzy w bieżącej księdze bilans otwarcia środków trwałych na podstawie stanu środków na koniec poprzedniego roku obrotowego. W module środki są rejestrowane operacją BO. W trakcie przenoszenia danych pomijane są wszystkie te środki, które w poprzednim roku zostały zdjęte z ewidencji.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog pozwalający podać symbol księgi źródłowej ( księgi z poprzedniego roku obrotowego), z której dane o środkach będą przenoszone do bieżącej księgi.
Dostępne funkcje:
Dalej - wykonanie bilansu otwarcia dla środków niskocennych.
Zrezygnuj - rezygnacja z wykonania bilansu dla środków niskocennych, powrót do głównego menu
Inwentaryzacja
Zespół funkcji umożliwiających wydrukowanie arkuszy inwentaryzacyjnych, wprowadzenie różnic inwentarzowych i wydrukowanie stanu inwentarzowego środków
Wydruki arkuszy
Wydruki arkuszy sporządzane są na wybrany dzień roku obrotowego. Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog służący do wyboru wariantu wydruku. Użytkownik podaje:
symbol osoby - symbol osoby materialnie odpowiedzialnej, dla której ma być wydrukowany arkusz spisowy. Pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz osób. W przypadku gdy nie zostanie podany - zostanie wydrukowany wykaz wszystkich środków będących na stanie
datę spisu - data w formacie RR.MM.DD. Na arkuszu ujęte zostaną środki wg stanu z dnia spisu. Domyślnie podpowiadana jest data ewidencji ustawiona funkcją Zmiana daty ewidencjirodzaj arkusza - można wydrukować
zestawienie środków obejmujące środki zgodnie ze stanem zarejestrowanym w module
arkusz spisowy - jak wyżej, ale bez podanej ilości sztuk
Dostępne funkcje:
Dalej - wydrukowanie wybranego wariantu arkusza i powrót do głównego menu;
Zrezygnuj - rezygnacja z drukowania, powrót do głównego menu.
Wykaz różnic inwentarzowych
Funkcja pozwala na stworzenie wykazu niedoborów i nadwyżek na podstawie informacji z arkuszy spisowych.
Po uruchomieniu funkcji w górnej części ekranu pojawia się wykaz niedoborów i nadwyżek. Każda z linii odpowiada jednemu środkowi.
Wprowadzając niedobór lub nadwyżkę należy podać numer inwentarzowy środka, nazwę, ilość i wartość środka oraz osobę odpowiedzialną.
W przypadku niedoboru można skorzystać z wykazu środków dostępnego pod klawiszem F2 na polu numer inwentarzowy środka. Po podaniu symbolu system przepisze z bazy danych nazwę środka i osobę materialnie odpowiedzialną. W przypadku nadwyżki jako ilość i wartość wprowadza się liczby dodatnie, w przypadku niedoboru - jako liczby ujemne
Wprowadzone linie można modyfikować. Linię z wykazu usuwa się przy pomocy kombinacji klawiszy Ctrl i Page Down.
W dolnej części ekranu wyświetlane są dane bieżącego (podświetlonego) środka (miejsce użytkowania i osoba odpowiedzialna)
W polu spis na dzień - podaje się datę spisu w formacie RR.MM.DD. Data ta jest istotna dla późniejszego wydruku stanu inwentarzowego środków
Dostępne funkcje
Dalej - zapisanie wprowadzonych niedoborów i nadwyżek oraz ewentualnych zmian, powrót do głównego menu
Zrezygnuj - powrót do głównego menu bez zapisania wprowadzonych zmian;
Szukaj środka - szybkie wyszukanie w wykazie środka o podanym numerze inwentarzowym
Wydruk stanu inwentarzowego środków
Funkcja pozwala na wydrukowanie zestawienia ze spisu z natury uwzględniającego niedobory i nadwyżki. Po jej uruchomieniu pojawia się dialog pozwalający podać:
Wydruk dla osoby - symbol osoby materialnie odpowiedzialnej, dla której ma być wydrukowany arkusz spisowy. Pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz osób. W przypadku gdy nie zostanie podany - zostanie wydrukowany wykaz wszystkich środków
Stan na dzień - należy podać datę w formacie RR.MM.DD. Data ta musi byc identyczna z datą spisu podaną przy uzupełnianiu różnic inwentarzowych
Drukować - wybór wariantu wydruku:Zestawienie wszystkich środków - zestawienie obejmuje zarówno środki, których stany ewidencyjny i wynikający ze spisu są różne jak i środki których stany ewidencyjny i wynikający ze spisu są identyczne.
Zestawienie różnic - zestawienie tylko tych środków których stany: wynikający ze spisu i wynikający z ewidencji, są różne.
Uwaga
W przypadku gdy nie wystąpiły żadne różnice między stanem ewidencyjnym a stanem wynikającym ze spisu wydruk możliwy jest tylko dla niewypełnionej pozycji stan na dzień
Dostępne funkcjeDalej - przejście do kolejnego etapu wydruku;
Zrezygnuj - rezygnacja z drukowania, powrót do głównego menu.
Funkcję stosuje się w przypadku gdy wskazane jest przypisanie wszystkim środkom, dla których nie podano wyróżnika jednego wyróżnika ZZZZ - wyróżnik domyślny.
Eksport danych
Funkcja generuje dokument tekstowy zawierający wszystkie informacje wprowadzone do bazy danych eksportowanymi operacjami. Eksport operacji nie powoduje usunięcia operacji z bazy środków niskocennych. Aby usunąć operacje z bazy środków należy skorzystać z funkcji Usunięcie ostatnich operacji.
Eksport operacji odbywa się w dwóch etapach:
Etap 1. Wskazanie zakresu operacji do eksportu - po uruchomieniu funkcji pojawia się stosowny dialog
W polach od symbolu i do symbolu pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz możliwych symboli operacji , dla ich jednoznacznego określenia należy jeszcze podać numer kolejny operacji w polach numer.
Dla ułatwienia wyboru właściwej operacji w polach numer pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz wprowadzonych operacji (dziennik operacji) - można podświetlić wybraną operację i przepisać ją do dialogu ( przepisuje się zarówno symbol operacji jak i jej numer, nie ma potrzeby wcześniejszego wypełniania pola symbol operacji)
Po wciśnięciu Dalej nastąpi przejście do kolejnego etapu eksportu, po wciśnięciu Zrezygnuj - rezygnacja z eksportu i powrót do głównego menu programu.
Etap 2. Wskazanie pliku w którym mają się zapisać eksportowane operacje - pojawia się dialog, w którym należy podać:
plik- nazwa pliku, do którego będą eksportowane dane. Można podać nową nazwę - wówczas system utworzy nowy plik o podanej nazwie. Można również powołać się na już istniejącą, wybraną z wykazu plików widocznego po lewej stronie, - wówczas dotychczasowa zawartość pliku zostanie zastąpiona eksportowanymi danymi . Potwierdzenie nazwy w polu plik klawiszem Enter lub lewym przyciskiem myszy spowoduje wykonanie eksportu.
katalog - nazwa katalogu, w którym zostanie umieszczony plik z eksportem. Domyślnie podpowiada się katalog roboczy zlokalizowany na ścieżce perseus.dat/fk/
obejrzenie pliku - obejrzenie bieżącego pliku (podświetlonego na wykazie)
zrezygnuj - rezygnacja z eksportu, powrót do głównego menu programu.
Wczytanie danych
Funkcja umożliwia wczytanie operacji z pliku tekstowego i dopisanie ich do bazy środków. Wczytane operacje dopisywane są jako kolejne operacje w roku obrotowym. System uniemożliwia wczytanie operacji o nieprawidłowej strukturze lub dublujących już istniejące operacje (zwłaszcza BO i OT) itp.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog pozwalający wskazać plik, z którego dane będą odczytywane. Ekran podzielony jest na dwie części.:
wykaz plików z eksportowanymi danymi - wykaz plików dostępnych w katalogu wskazanym w polu katalog. Domyślnie jest to katalog roboczy
funkcje - funkcje pozwalające wybrać plik, z którego będą wczytywane dane:
plik - nazwa pliku , z którego będą wczytane dane. Można wpisać ją ręcznie lub przepisać z wykazu plików ( ustawić się na wybranym pliku wykazu i wcisnąć klawisz Enter). Rozpoczęcie eksportu nastąpi po potwierdzeniu nazwy pliku w polu plik Enterem lub lewym przyciskiem myszy. system poprosi o potwierdzenie decyzji. Odpowiedź Tak - spowoduje wczytanie zawartości pliku i dopisanie operacji do bazy danych. Odpowiedź Nie oznacza rezygnację z wczytania danych i powrót do głównego menu programu.
katalog - nazwa katalogu, z którego pliki wyświetlane są na wykazie plików. Domyślnie podpowiada się katalog roboczy zlokalizowany na ścieżce perseus.dat/fk/roboczy
obejrzenie pliku - obejrzenie bieżącego pliku (podświetlonego na wykazie)
zrezygnuj - rezygnacja z wczytania danych, powrót do głównego menu programu.
Funkcja pozwala na usunięcie z bazy ostatnio wprowadzonych operacji. Tym samym stan środków zostaje cofnięty do stanu sprzed wprowadzenia pierwszej z usuwanych operacji.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się ekran podzielony na dwie części:
1. Wykaz operacji - operacje z dziennika operacji wyświetlane są w porządku chronologicznym. Użytkownik ma możliwość zdefiniowania rodzaju i kolejności prezentowanych informacji o operacji.
2. Funkcje
Znajdź - wyszukanie pierwszej operacji spełniającej podany warunek
Znajdź następny - wyszukanie kolejnej operacji spełniającej warunek podany w funkcji Znajdź
Ustaw filtr - wyświetlenie tylko tych operacji, które spełniają podany warunek
Obejrzyj - obejrzenie bieżącej (podświetlonej) operacji (patrz Dziennik operacji -> Obejrzyj)
Wybierz - funkcja uruchamiająca mechanizm usuwania operacji. Operacje są usuwane począwszy od bieżącej (podświetlonej) do ostatnio wprowadzonej na ewidencję (obowiązuje porządek chronologiczny). Po uruchomieniu funkcji system prosi o potwierdzenie decyzji. Odpowiedź Tak rozpoczyna usuwanie operacji z bazy. Odpowiedź Nie powoduje rezygnację z usuwania i powrót do głównego menu programu.
Zrezygnuj - rezygnacja z usuwania i powrót do głównego menu programu.
Drukuj - wydrukowanie wskazanego zakresu operacji ( patrz Dziennik operacji -> Drukuj)