Data modyfikacji:05.12.2013 |
|
Tytuł pomocy: Sprawozdania standardowe (F-01, F-02, Bilans, Rachunek zysków i strat, Przepływy pieniężne, Wskaźniki ekonomiczne, CIT-2, CIT-8, VAT-7, Informacja VAT-UE) |
· Obsługa deklaracji i sprawozdań
Grupa funkcji pozwalających sporządzić podstawowe deklaracje i sprawozdania, takie jak CIT-2, CIT-8 wraz z załącznikiem CIT-8/O, VAT-7, F-01, F-02, przepływy pieniężne, podstawowe wskaźniki ekonomiczne, bilans i rachunek zysków i strat (zgodne z Ustawą o rachunkowości). Dane do tych sprawozdań pobierane są z księgi rachunkowej lub, w przypadku gdy tą drogą nie są możliwe do uzyskania, mogą być podawane przez użytkownika jako stałe. Program generuje deklaracje i sprawozdania w szacie graficznej odpowiadającej drukom urzędowym.
Każde ze sprawozdań obsługiwane jest w podobny sposób.
Po uruchomieniu sprawozdania pojawia się dialog, gdzie użytkownik ma do wyboru:
definiowanie sprawozdania, wydrukowanie sprawozdania lub zrezygnowanie z
funkcji.
Sprawozdanie można zdefiniować i wydrukować dla całej firmy, lub -jeśli księga
rachunkowa jest księgą zbiorczą dla kilku oddziałów a dane oddziałów są
gromadzone na odrębnych klasyfikacjach- dla poszczególnych oddziałów.
Prowadzony jest rejestr oddziałów. Zakładając oddział - użytkownik deklaruje
symbol klasyfikacji związanej z oddziałem i jego nazwę
Szablony deklaracji i sprawozdań obowiązujących w danym roku obrachunkowym są aktualizowane i dostarczane przez firmę Perseus.
Użytkownik powinien dostosować definicje do własnego planu kont i wprowadzić stałe. Operacja ta jest wykonywana jednorazowo, zazwyczaj na początku roku obrachunkowego. W ciągu roku definicje mogą być modyfikowane, można również wprowadzać stałe na poszczególne miesiące.
Po uruchomieniu funkcji Definicja
ukaże się okno zawierające definicje pozycji sprawozdania.
Po lewej stronie wyświetlona jest lista pozycji sprawozdania, po prawej
szczegółowa definicja aktualnej (podświetlonej) pozycji sprawozdania. Definicję
tę można tylko obejrzeć, aby ją zmienić należy uruchomić funkcję Zmień z
grupy funkcji Operacje.
Listwa górna zawiera następujące funkcje:
Zakończ - zakończenie przeglądania
definicji, opuszczenie okna
Operacje - zespół funkcji pozwalających na dodanie nowej pozycji,
modyfikację już istniejącej lub usunięcie pozycji
Zmień - funkcja pozwalająca na zmianę nazwy pozycji sprawozdania,
typu kwoty, oraz źródła skąd pobierane są dane do obliczeń. Program nie pozwala
zmodyfikować symbolu działu, pozycji ani zaznaczenia do druku. Szczegóły
definiowania pozycji - patrz Dodaj
Dodaj - definiowanie nowej pozycji sprawozdania. Należy podać
symbol działu i numer definiowanej pozycji, opis pozycji oraz źródło skąd
pobierane będą dane. W przypadku gdy do obliczeń ma być brana kwota
po odrzuceniu groszy lub kwota pozycji jest wyrażona w procentach należy wybrać
odpowiedni typ kwoty. Typ ten jest obowiązujący również dla prezentacji kwoty
na wydruku. Sposób definiowania pozycji jest uzależniony od wybranego źródła
danych. Do wyboru są następujące możliwości pobierania danych:
konta - wartość pozycji wyliczana na podstawie
danych ze wskazanych kont.
Użytkownik ma do dyspozycji 10 linii definicji. W linii definicji podaje:
operator - dostępne dwa operatory:+ i -;
konto1 - symbol konta analitycznego, syntetycznego, wzorzec konta (część
symbolu zastąpiona '*' lub '?'); pozycja musi być wypełniona. Jeśli definicja
dotyczy zakresu kont - nie można podawać wzorca konta. Lista kont dostępna pod
F2;
konto2 - symbol konta analitycznego lub syntetycznego, pozycja
wypełniana w przypadku gdy definicja dotyczy zakresu kont. Lista kont dostępna
pod F2;
rodzaj obrotów - określenie sposobu pobierania kwot z kont. Dostępne są:
WN, MA - obroty konta odpowiednio strony WN i MA;
SWN, SMA - saldo konta odpowiednio strony WN i Ma; dla kont z cechą "konto
rozrachunkowe" saldo to wyliczane jest w oparciu o salda transakcji;
KWN, KMA - saldo konta odpowiednio strony WN i Ma, wyliczane w oparciu o obroty
konta;
PWN, PMA - per saldo konta; po podaniu w definicji symbolu konta syntetycznego
- zostanie wyliczone per saldo tego konta; gdy podamy zakres kont - program
wyliczy per saldo podanego zakresu
XWN, XMA - różnica obrotów. XWN = WN - MA; XMA= MA - WN
Pod <F2> dostępne są
wartości możliwe do wstawienia w danym polu. Program wylicza wartość liczbową
linii definicji i w zależności od operatora odejmuje ją lub dodaje do wartości
pozycji. Definicja wspólna dla wszystkich oddziałów.
narastająco stałe - wartość pozycji wyliczana z kwot podanych przez
użytkownika. Pojawia się lista miesięcy. Użytkownik wprowadza dla
poszczególnych miesięcy kwoty narastająco od początku roku. Kwoty definiowane
są odrębnie dla każdego oddziału. Chcąc zmienić oddział, opuszczamy dialog
przez Zakończ, w początkowym oknie podajemy symbol nowego oddziału i
ponownie wchodzimy w Definicję. Wprowadzone kwoty są pamiętane przez
program
za miesiąc stałe - wartość pozycji wyliczana z kwot podanych przez
użytkownika. Pojawia się lista miesięcy. Użytkownik wprowadza dla
poszczególnych miesięcy kwoty przypadające na dany miesiąc. Zasady definiowania
kwot dla oddziałów takie same jak w przypadku stałych narastająco
pozycje sprawozdania - wartość pozycji wyliczana na podstawie
naliczonych już pozycji sprawozdania. Użytkownik ma do dyspozycji 10 linii
definicji, w których podaje operator i symbol pozycji używanej do obliczeń. Dostępne
są następujące operatory:
'+' - do wartości definiowanej pozycji zostanie dodana
wartość wskazanej pozycji;
'-' - od wartości definiowanej pozycji zostanie odjęta wartość wskazanej
pozycji;
'*' - wartość definiowanej pozycji zostanie pomnożona przez wartość wskazanej pozycji;
'/' - wartość definiowanej pozycji zostanie podzielona przez wartość wskazanej
pozycji;
'>' - definiowana pozycja przyjmie wartość pozycji wskazanej wtedy gdy
będzie ona dodatnia, w przeciwnym wypadku przyjmie wartość 0, a na wydruku
prezentowana będzie jako '-'
'>>' - jak wyżej, z tym, że na wydruku prezentowana jest jako '0'
'<' - definiowana pozycja przyjmie wartość bezwzględną pozycji wskazanej
wtedy gdy będzie ona ujemna, w przeciwnym wypadku przyjmie wartość 0 a na
wydruku prezentowana będzie jako '-'
'<<' - jak wyżej, z tym, że na wydruku prezentowana jest jako '0'
'>=' - jeśli wartość wskazanej pozycji będzie większa lub równa
0 definiowana pozycja przyjmie wartość 1, w przeciwnym przypadku (wartość
wskazanej pozycji mniejsza od 0) przyjmie wartość 0
'<=' - jeśli wartość wskazanej pozycji będzie mniejsza lub równa
0 definiowana pozycja przyjmie wartość 1, w przeciwnym przypadku (wartość
wskazanej pozycji większa od 0) przyjmie wartość 0
W przypadku operatorów
'>', '>>', '<', '<<','>=','<=' powinna być
wypełniona tylko pierwsza linia definicji. Dla pozostałych operatorów
program wylicza wartość liczbową kolejnej linii definicji i w zależności od
operatora wykonuje działanie arytmetyczne na wartości pozycji, którą dotychczas
wyliczył. Pod <F2> dostępne są wartości możliwe do wstawienia w danym
polu. Definicja wspólna dla wszystkich oddziałów.
opis - pozycja informacyjna, nie bierze udziału w naliczaniu danych, możliwość
podania 3 linii tekstu;
vat - wartość pozycji wyliczana w oparciu o rejestry VAT. Użytkownik ma
do dyspozycji 1 linię definicji, w której podaje operator (+,-), symbol pozycji
definicji deklaracji VAT ( patrz Dane do deklaracji VAT ) oraz rodzaj
kwoty (NETTO, VAT) jaka ma się znaleźć w danym polu deklaracji. Pod <F2>
dostępne są wartości możliwe do wstawienia w danym polu. Definicja wspólna dla
wszystkich oddziałów.
Usuń - usuwanie pozycji sprawozdania . Usunąć można tylko pozycje nie do druku ( pole do druku w definicji ma wartość .N.). Wszystkie pozycje w szablonie dostarczanym przez firmę Perseus są zaznaczone do druku. Natomiast pozycje wprowadzane samodzielnie przez użytkownika nie mają tego atrybutu, mogą więc być usuwane.
Znajdź - grupa funkcji umożliwiająca wyszukanie pozycji sprawozdania
znajdź pozycję - znalezienie pierwszej
pozycji spełniającej wszystkie zadane warunki. Można wyszukiwać po fragmencie
nazwy pozycji, rodzaju kwoty, dziale, numerze pozycji, atrybucie drukowania i
źródle danych
następną pozycję - znalezienie następnej pozycji sprawozdania
spełniającej wszystkie warunki zadane w opcji "znajdź pozycję"
filtr - wyświetlenie tylko tych pozycji sprawozdania,
które spełniają wszystkie zadane warunki. Możliwe do zadania warunki omówiono
przy funkcji "znajdź pozycję"
Drukuj - grupa funkcji pozwalająca wydrukować wprowadzone dane
definicje pozycji - wydruk
kolumnowy definicji pozycji. Obsługa wydruku �
patrz Wydruki kolumnowe
wprowadzone stałe - wydruk kolumnowy wprowadzonych stałych. Można
je drukować grupując oddziałami lub pozycjami sprawozdania. Obsługa wydruku � patrz Wydruki
kolumnowe
Usuń stałe - funkcja pozwala usunąć wszystkie stałe wprowadzone dla wskazanego oddziału. Usuwanie dotyczy sprawozdania, które definiujemy
Po uruchomieniu funkcji pojawia się dialog pozwalający ustalić parametry
drukowania
Należy podać:
Pełny rok i miesiąc kończący okres, za który sporządzone zostanie sprawozdanie,
w przypadku deklaracji VAT-7 jest to rok i miesiąc, za który sporządzana jest
deklaracja. Podajemy je w formacie RRRR.MM
Sposób prezentacji kwot na wydruku: dostępna jest prezentacja kwot w zł i w
tysiącach złotych oraz bez miejsc po przecinku, z jednym lub z dwoma miejscami
po przecinku.
W przypadku deklaracji VAT-7 należy zaznaczyć rodzaj deklaracji : miesięczna
lub kwartalna
Telefon kontaktowy - telefon osoby sporządzającej sprawozdanie ( informacja
drukowana na formularzu)
Po zaakceptowaniu podanych danych wykonywany jest wydruk w postaci gotowego
formularza z danymi i wyświetlany w dostępnej przeglądarce. Można go stamtąd
wydrukować standardowymi metodami
Niektóre ze sprawozdań wymagają podania dodatkowych danych, niedostępnych w bieżącej księdze rachunkowej. Dotyczy to sprawozdań Rachunek zysków i strat w układzie kalkulacyjnym i w układzie porównawczym. Poszerzono dla nich dialog ustalający parametry do drukowania o funkcję Dane uzupełniające
Dane uzupełniające - po uruchomieniu funkcji pojawia się wykaz pozycji sprawozdania z pominięciem pozycji czerpiących dane z innych pozycji sprawozdania. Użytkownik ma tu możliwość podania wartości liczbowych poszczególnych pozycji za analogiczny okres poprzedniego roku obrachunkowego. Kwoty te zostaną zaprezentowane na wydruku i zapamiętane przez program. Zawsze można wejść w tę funkcję i poprawić błędnie wprowadzone dane.
Proces pierwszego drukowania sprawozdania musi być poprzedzony
zadeklarowaniem domyślnej przeglądarki (Obsługa / Administrator / Ustawienia
/ Ustawienia globalne / Przeglądarka. Pod klawiszem <F2> dostępne są
standardowe ścieżki dostępu do najpopularniejszych przeglądarek).
Niedopełnienie tego wymogu skutkuje brakiem widocznych efektów drukowania.