Funkcja umożliwia stworzenie wielowariantowego raportu z
rejestrów zakupu uwzględniającego dokumenty zakupu w zadanym okresie obowiązku
podatkowego oraz w porządku drukowania według: daty księgowania dokumentów,
numeracji dokumentów VAT, daty obowiązku podatkowego. Znajduje się kolejno w
funkcjach Raporty VAT, Raport dla VAT'u naliczonego.
Raport sporządza się za wybrany okres. W tym celu
należy podać zakres dat dla raportu w formacie rok, miesiąc, dzień (np.:
01.05.31). W raporcie uwzględnione zostaną te dokumenty VAT, których data
obowiązku podatkowego zawierać się będzie w podanym zakresie dat.
Użytkownik może wybrać kolejność drukowania dokumentów VAT. Dostępne jest
uporządkowanie według dat księgowania, symbolu dokumentów VAT oraz
daty obowiązku podatkowego.
Istnieje możliwość samodzielnego zdefiniowania zawartości niektórych kolumn
raportu. Służy do tego funkcja 'Parametry raportu dla układu kolumnowego'.
Sposób definiowania opisano w punkcie Definiowanie
parametrów raportu w układzie kolumnowym.
Zaznaczając parametr 'Stan zobowiązań' użytkownik może wybrać wariant raportu
uwzględniający stan rozrachunków na wskazany przez siebie dzień analizy.
W zależności od tego czy parametr 'Stan zobowiązań' został zaznaczony czy nie udostępniane są różne opcje raportu
Ustawianie opcji dla tego raportu zostało podzielone na dwie
grupy funkcji: rodzaje zestawień i filtry. Filtry służą do
wyświetlenia tylko konkretnych danych. Jeśli nic nie zostanie zaznaczone, wydruk
obejmie wszystkie dane. Wymagane natomiast jest zaznaczenie opcji rodzaje
zestawień.
Opcje grupy rodzaje zestawień:
Zestawienie klasyfikacji VAT w
układzie
- kolumnowym - kwoty przyporządkowane poszczególnym klasyfikacjom
VAT grupowane są we wskazanych przez użytkownika kolumnach. Użytkownik ma do
dyspozycji ograniczoną ilość kolumn, ale może tworzyć wiele wariantów układu
kolumn. Po zaznaczeniu układu kolumnowego musi w polu wersja podać
nazwę układu kolumn (lub wybrać ją z listy pod F2). Przyporządkowanie
klasyfikacji poszczególnym kolumnom odbywa się w sposób opisany w punkcie Definiowanie parametrów raportu w
układzie kolumnowym.
- liniowym - poszczególne klasyfikacje VAT i kwoty z nimi
związane prezentowane są jako wiersze tabeli
Podział na:
-rejestry VAT - informacje dotyczące kwot odnoszonych na
poszczególne klasyfikacje VAT zostaną pogrupowane i podsumowane dla
poszczególnych rejestrów VAT oraz podsumowane globalnie
-klasyfikacje GUS - informacje dotyczące kwot odnoszonych na
poszczególne klasyfikacje VAT zostaną pogrupowane i podsumowane dla
poszczególnych klasyfikacji GUS oraz podsumowane globalnie
-okresy księgowe - informacje dotyczące kwot odnoszonych na
poszczególne klasyfikacje VAT zostaną przyporządkowane do odpowiednich okresów
w zależności od relacji między datą księgowania dokumentu a datą jego
obowiązku. Raport zawiera podsumowania poszczególnych okresów oraz globalne.
Mogą wystąpić następujące okresy: zaksięgowane w okresie poprzednim (
data księgowania dokumentu poprzedza okres, za który sporządzany jest
raport) , bieżącym (data księgowania dokumentu zawiera się w okresie, za
który sporządzany jest raport), następnym (księgowanie dokumentu po
okresie, za który sporządzany jest raport) i oczekujące na zaksięgowanie.
-dokumenty - wykaz dokumentów z rejestrów VAT wraz z kwotami
odnoszonymi na poszczególne klasyfikacje VAT. Wybierając tę opcję trzeba
zdecydować dodatkowo jakie dokumenty mają być brane pod uwagę (źródłowe,
korekty, anulacje) a w ramach wybranych dokumentów jaki ma być ich status (zaksięgowane,
oczekujące)
Opcje grupy filtry
Układ liniowy dla
klasyfikacji
VAT - po podaniu symbolu klasyfikacji VAT ( wybór pod F2)
sporządzany jest raport uwzględniający tylko kwoty odnoszone na tą
klasyfikację. Puste pole oznacza, że raport sporządzony zostanie dla wszystkich
klasyfikacji VAT
klasyfikacji
GUS - po podaniu symbolu klasyfikacji GUS (wybór pod F2) sporządzany
jest raport uwzględniający tylko kwoty odnoszone na tą klasyfikację. Puste pole
oznacza, że raport sporządzony zostanie dla wszystkich klasyfikacji GUS.
Obie opcje dostępne są tylko wtedy, gdy wybrane zostało zestawienie
w układzie liniowym
Zestawienie dla:
kontrahenta -
po podaniu symbolu kontrahenta (wybór pod F2) sporządzany jest raport
uwzględniający tylko dokumenty związane z tym kontrahentem. Puste pole oznacza,
że raport sporządzony zostanie dla wszystkich dokumentów.
rejestru VAT
- po podaniu symbolu rejestru (wybór pod F2) sporządzany jest raport
uwzględniający tylko dokumenty z tego rejestru . Puste pole oznacza, że raport
sporządzony zostanie dla wszystkich rejestrów.
dokumentu VAT - po podaniu typu dokumentu (wybór pod F2)
sporządzany jest raport uwzględniający tylko dokumenty tego typu. Puste pole
oznacza, że raport sporządzony zostanie dla wszystkich dokumentów.
Funkcja Zrezygnuj powoduje wyjście z okna raportu vat'u
naliczonego.
Funkcja Dalej powoduje wykonanie się raportu.
Powstaje raport zawierający wykaz
dokumentów z informacją o nabywcy (NIP, nazwa), kwotach z dokumentu ogółem
(netto, VAT, brutto), stanie rozrachunków i - w przypadku zobowiązań
niezapłaconych- ilości dni po dacie otrzymania towaru/wykonania usługi.
Użytkownik może zdecydować jakie dokumenty będą uwzględniane w raporcie (źródłowe,
korekty, anulacje) a w ramach wybranych dokumentów jaki ma być ich
status (zaksięgowane, oczekujące) i stan rozrachunków (
zapłacone, nie zapłacone, częściowo zapłacone, brak informacji). W
przypadku transakcji zapłaconych częściowo i nie zapłaconych może
ograniczyć się do tych, dla których w dniu kończącym okres podatkowy nie
została przekroczona granica 90 dni od dnia otrzymania towaru lub wykonania
usługi(poniżej 90 dni), lub do tych, dla których została
przekroczona (od 90 dni).
Dodatkowo dostępne są opcje grupy filtry takie same jak w przypadku
wariantu nie uwzględniającego stanu zobowiązań.
W przypadku weryfikacji prawidłowości zaliczenia faktur do danego okresu
podatkowego użytkownik ma możliwość wygenerowania wykazu faktur
zakwalifikowanych do zmiany daty obowiązku. Powinien wybrać wariant raportu
wybierający faktury nie spełniające warunków zaliczenia do danego okresu
podatkowego i zaznaczyć opcję 'Generuj wykaz faktur (do zmiany daty
obowiązku)'. Funkcja zmieniająca daty obowiązku faktur z wykazu dostępna
jest w grupie funkcji VAT - Administrator - Zmiana daty obowiązku
Funkcja Zrezygnuj powoduje wyjście z okna raportu vat'u
naliczonego.
Funkcja Dalej powoduje wykonanie się raportu.
Użytkownik ma możliwość stworzenia wielu szablonów wydruków
w układzie kolumnowym. Określonym kolumnom wydruku przyporządkowuje
klasyfikacje VAT, które będą w tych kolumnach grupowane.
Wykaz zdefiniowanych układów kolumn wyświetla się po uruchomieniu funkcji
'Parametry raportu dla układu kolumnowego' lub po wciśnięciu klawisza
F2 na polu wersja przy wyborze układu kolumnowego wydruku. W
górnej części okna pojawiają się nazwy układów kolumn, w dolnej nazwy
poszczególnych kolumn zdefiniowanych dla podświetlonego układu kolumn
Dostępne funkcje:
koniec - opuszczenie
funkcji definiowania układu kolumn
zmień -
modyfikacja już istniejącego układu kolumn, obsługa dialogu jest bardzo
podobna do definiowania nowego układu kolumn
dodaj - definiowanie
nowego układu kolumn, patrz Definiowanie
nowego układu kolumn
usuń - usunięcie
wskazanego układu kolumn
drukuj - wydrukowanie
definicji
Po uruchomieniu funkcji Dodaj system prosi o
podanie nazwy tworzonego układu kolumn. Nazwa układu kolumn jest nazwą unikalną
i nie może się powtórzyć.
Rezygnujesz - powoduje opuszczenie dialogu bez zapisywania danych.
Po wpisaniu nazwy ( max. 17 znaków) i potwierdzeniu jej klawiszem Enter pojawia
się dialog do definiowania przyporządkowań klasyfikacji do poszczególnych
kolumn wydruku.
Po lewej stronie wyświetlany jest wykaz kolumn możliwych do zdefiniowania (ich
liczba jest ograniczona). Każda z nich ma nadany numer i określony typ. W
kolumnach: typu stawka % definiuje się klasyfikacje VAT( 0% i
powyżej), typu zwoln.- zakupy dla których nie odlicza
się VAT. Do kolumny typu inne przypisuje się
pozostałe klasyfikacje VAT'u naliczonego (nie przyporządkowane do innych
kolumn).
Po ustawieniu się na wybranej kolumnie po prawej stronie okna wyświetlana
jest jej definicja. Należy podać opis kolumny ( zostanie wydrukowany w nagłówku
tabeli) a także symbole klasyfikacji VAT, które mają być w tej kolumnie uwzględnione.
Akceptacja definicji kolumny następuje po powrocie do wykazu kolumn.
Dostępne funkcje:
dalej - powoduje
powrót do wykazu układów kolumn i zapamiętanie nowego układu
zrezygnuj - powoduje
powrót do wykazu kolumn bez zapamiętania zmian
Uwaga
Definicja układu kolumn powinna objąć wszystkie klasyfikacje VAT'u
naliczonego. W przypadku gdy system, podczas tworzenia raportu w oparciu
o niepełną definicję, napotka klasyfikację, która nie została przypisana do
żadnej kolumny , pozwoli na uzupełnienie definicji układu kolumn bez
przerywania wykonania zestawienia.