|
Data modyfikacji:25.06.2018 |
Tytuł
pomocy: Podatkowa książka przychodów i rozchodów
|
o
3.3. Dane do wyliczenia podatku
·
3.4.1. Przyporządkowanie kont
do kolumn KPiR
·
3.4.2. Wykaz
właścicieli firmy
·
3.4.3. Wzorcowe
definicje do wyliczenia podatku
o 3.4.3.1. Podatek progresywny
Moduł przeznaczony jest dla biur rachunkowych. W oparciu o odpowiednio wprowadzone dane księgowe umożliwia wydruk książki przychodów i rozchodów a także sporządzenie bilansu za wybrany okres oraz danych do wyliczenia podatku dla właścicieli firm.
Zaletą proponowanego przez nas rozwiązania jest to, że przy rejestrowaniu zdarzeń korzysta ono w pełni z możliwości jakie daje program PerseusFK przy prowadzeniu księgi handlowej.
W zakres czynności
przygotowujących moduł do pracy wchodzi:
1. Przyporządkowanie kolumnom książki kont syntetycznych, na których
rejestrowane są odpowiednie koszty i przychody
2. Przygotowanie wzorcowej definicji raportu do wyliczenia podatku
3. Wprowadzenie danych właścicieli firmy
4. Zdefiniowanie indywidualnych raportów do wyliczenia podatku
Bieżąca praca z modułem obejmuje:
1. Wprowadzanie zdarzeń gospodarczych ( każde zdarzenie w odrębnym dokumencie
księgowym)
2. Wydruki podatkowej książki przychodów i rozchodów
3. Wydruki bilansu
4. Wyliczenie podatku dla poszczególnych właścicieli i wydrukowanie raportu
będącego podstawą tego wyliczenia
Wprowadzanie zdarzeń gospodarczych do księgi odbywa się na tej samej zasadzie jak w przypadku księgi handlowej. Należy jedynie pamiętać o następujących obostrzeniach:
Funkcja umożliwia wydrukowanie zdarzeń gospodarczych w układzie książki przychodów i rozchodów. Po jej uruchomieniu pojawia się okno dialogowe pozwalające wybrać wariant wydruku. Użytkownik podaje:
· Okres, za który zestawienie. Początek i koniec okresu w formacie RRRR.MM. Pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz miesięcy roku obrotowego. Na wydruku pojawią się tylko te zdarzenia, których data księgowania zawiera się w wybranym okresie;
· Wariant wydruku – dostępne są dwa warianty:
o Roboczy – w ostatniej kolumnie KPiR drukuje się symbol dokumentu księgowego, pod którym zdarzenie zostało zaewidencjonowane w księdze;
o Ostateczny – brak informacji o symbolu dokumentu księgowego;
· Numeracja zdarzeń
o W obrębie roku – system stosuje ciągłą numerację zdarzeń , tzn pierwsze zdarzenie gospodarcze na wydruku otrzymuje kolejny numer narastająco od początku roku;
o W obrębie miesiąca – zdarzenia gospodarcze są numerowane niezależnie w obrębie miesiąca, tzn pierwsze zdarzenie księgowane w danym miesiącu otrzymuje nr 1.
· Podsumowanie kolumn
o W obrębie roku – podsumowanie strony zawiera informacje narastająco od początku roku
o W obrębie wybranego okresu – podsumowanie strony zawiera wyłącznie dane dotyczące wybranego okresu
o Podsumowania miesięcy – po wybraniu tej opcji dodatkowo po ostatnim zdarzeniu gospodarczym miesiąca pojawi się podsumowanie kolumn
o Tylko sumy – wydruk będzie zawierał tylko sumy ( bez wyszczególnionych zdarzeń gospodarczych).
· Akceptujesz – przejście do wydruku KPiR
· Rezygnujesz – rezygnacja z wydruki i powrót do menu programu
Funkcja umożliwia wydrukowanie bilansu firmy. Po jej uruchomieniu pojawia się dialog pozwalajacy wybrać:
o Okres, za który ma być sporządzony bilans – daty w formacie RR.MM.DD
o Wariant raportu – zaznaczenie bilans roczny spowoduje podciągniecie do bilansu danych z kont przypisanych do remanentu BO i BZ ( patrz Przyporządkowanie kont do kolumn KPiR)
o Akceptujesz – wykonanie raportu. Raport przychodów i rozchodów wykonywany jest z kont wskazanych w definicjach kolumn KPiR
o Reygnujesz – rezygnacja z wydruku
Funkcja umożliwia zdefiniowanie w oparciu o wzorzec indywidualnych definicji do wyliczenia podatku oraz wydrukowanie raportu ze szczegółami naliczeń podstawy i podatku. Po jej uruchomieniu pojawia się dialog pozwalający wybrać właściciela, dla którego ma być sporządzony raport. Z tej pozycji można również zmienić dane właściciela lub dodać nowego.
Dalej – powoduje przejście do dialogu znanego ze sprawozdań standardowych- dalszy sposób postępowania jak w przypadku sprawozdań standardowych.
Funkcja pozwala na parametryzację KPiR. Po jej uruchomieniu pojawia się okno podzielone na 3 części. W części górnej widnieją definicje kolumn 7-15 oraz dodatkowe definicje pozwalające na zlokalizowanie kont VAT i rozrachunków(XX), remanentu początkowego(RP), remanentu końcowego(RK), amortyzacji (AM) i wydatków z kolumn 10 i 11 związanych z wynagrodzeniem w naturze (KN).
Definicje kolumn RP,RK i AM są wykorzystywane tylko w trakcie sporządzania bilansu. Definicja kolumny KN wykorzystywana jest przy tworzeniu JPK_PKPIR.
Użytkownik nie może uzupełniać ani modyfikować wykazu kolumn.
W drugiej części okna zawarte są przyporządkowania kont do odpowiednich kolumn KPiR.
Użytkownik ustawia się na definicji kolumny, tabulatorem przechodzi do dolnej części okna i podaje syntetyki, jakie mają być przypisane do określonej definicji ( pod F2 wykaz syntetyk z danej księgi)
W trzecim oknie umieszczone są symbole dokumentów (np wyciag bankowy), z których do książki nie będą pobierane dane kontrahenta(kolumny 3 i 4 pozostaną puste). Przy symbolu dokumentu można podać tekst jaki ma się pojawić w kolumnie 2. Gdy tekst nie zostanie uzupełniony kolumna 2 dla tego zdarzenia pozostanie pusta.
W prawym górnym rogu należy podać symbol dokumentu księgowego którym będą księgowane spisy z natury w trakcie roku i spis końcowy. Informacja ta jest wykorzystywana przy tworzeniu JPK_PKPIR.
Uwaga
Na wydruku KPiR oraz przy liczeniu bilansu uwzględnione będą tylko zapisy na kontach przypisanych do kolumn
Funkcja umożliwia podanie danych właścicieli firmy.
Po jej uruchomieniu pojawia się okno z wykazem właścicieli.
Dostępne opcje:
o Dodaj- pozwala na dodanie właściciela i podanie podstawowych informacji o nim: dane osobowe, adresowe, urząd skarbowy % udziału oraz sposób opodatkowania (P- progresywny, L- liniowy, R- ryczałt ). W zależności od sposobu opodatkowania przypisywany jest do tego właściciela odpowiednia definicja wzorcowa. Dlatego ważne jest aby przed przystąpieniem do uzupełniania wykazu właścicieli zdefiniować wzorcowe definicje do wyliczenia podatku
o Zmień – pozwala na zmianę wcześniej wprowadzonych danych
o Usuń – usuwa właściciela z wykazu
W zależności od wybranej opcji podciągana jest odpowiednia definicja wzorcowa. Należy w niej uzupełnić tylko te pola, które są wspólne dla wszystkich właścicieli. Definicja ta będzie później w trakcie definiowania właścicieli kopiowana jako definicja indywidualna. Sposób definiowania pozycji jest taki sam jak w przypadku sprawozdań standardowych.
Możliwość uzupełnienia definicji wzorcowej do wyliczenia podatku progresywnego
Możliwość uzupełnienia definicji wzorcowej do wyliczenia podatku liniowego