Moduł przeznaczony jest do przygotowywania korespondencji seryjnej adresowanej do obecnych i potencjalnych kontrahentów.
Dostępny jest w grupie funkcji Moduły
Proces przygotowania korespondencji seryjnej można podzielić na trzy etapy: zdefiniowanie książki adresowej, zdefiniowanie wzorów pism oraz wygenerowanie pism wg wybranego wzoru adresowanych do wybranych firm (osób).
Książkę adresową można tworzyć na podstawie danych zawartych w rejestrze kontrahentów i w wykazie uzupełniającym.
Rejestr kontrahentów i wykaz uzupełniający są dostępne dla wszystkich użytkowników danej księgi. Natomiast definiowana książka adresowa jest przypisana indywidualnie do użytkownika. Dzięki temu korzystający z korespondencji seryjnej mogą tworzyć własne bazy adresowe bez obawy zakłócenia pracy innemu użytkownikowi systemu.
W książce adresowej przechowywane są następujące informacje: symbol kontrahenta, nazwa firmy, adres, telefony, fax i adres e-mail. Użytkownik ma możliwość zadecydowania o tym, jakie informacje o adresacie i w jakiej kolejności będą wyświetlane na ekranie. W dolnej części ekranu (poniżej listy adresatów) wyświetlane są pełne informacje o bieżącym (podświetlonym) adresacie.
Dostępne funkcje
Operacje
dopisz z rejestru kontrahentów -
automatyczne dopisanie adresatów wybranych z rejestru kontrahentów. Użytkownik dokonuje wyboru poprzez zaznaczenie opcji symbole i podanie zakresu symboli kontrahentów (symbole dostępne pod F2) lub poprzez zaznaczenie opcji 'wg warunku' i podanie warunku
dopisz z rejestru uzupełniającego -
automatyczne dopisanie adresatów wybranych z rejestru uzupełniającego. Sposób wyboru tak jak opisany wyżej. Dopisywanie adresatów do rejestru uzupełniającego możliwe jest z opcji Przeglądanie/ Rejestr uzupełniający.
zaznaczanie i odznaczanie -
funkcje te umożliwiają użytkownikowi zadecydowanie, dla których adresatów mają być wygenerowane pisma. Wyboru adresatów można dokonać również w trakcie generowania pism. Zaznaczenie adresata jest równoważne z uwzględnieniem jego danych w trakcie generowania korespondencji seryjnej
zaznacz wszystko - zaznaczone zostaną wszystkie pozycje książki adresowej;
zaznacz wg warunku - zaznaczeni zostaną tylko wybrani adresaci. Sposób wyboru identyczny jak przy dopisywaniu do książki adresowej;
odznacz wszystko - Usunięcie zaznaczenia dla wszystkich pozycji książki adresowej;
odznacz wg warunku - zaznaczenie zostanie usunięte tylko wybranym adresatom. Sposób wyboru identyczny jak przy dopisywaniu do książki adresowej
usuwanie -
funkcje umożliwiają usunięcie adresatów z książki adresowej (pozostaną nadal w rejestrze kontrahentów i w rejestrze uzupełniającym)
usuń bieżącego - usunięty zostanie bieżący (podświetlony) adresat;
usuń wszystko - usunięte zostaną wszystkie pozycje książki adresowej;
usuń wg warunku - usunięci zostaną tylko wybrani adresaci. Sposób wyboru identyczny jak przy dopisywaniu do książki adresowej
Przeglądanie
rejestr kontrahentów - możliwość obejrzenia rejestru kontrahentów
Dodatkowa baza zawierająca informacje o potencjalnych kontrahentach. Zawartość rejestru jest dostępna dla wszystkich użytkowników danej księgi. Istnieje możliwość dodania nowego adresata, zmiany danych już istniejącego, usunięcia adresata z rejestru. Symbole adresatów są poprzedzane znakiem "!" dla odróżnienia od kontrahentów z rejestru kontrahentów. Dodatkowo istnieją możliwości wyszukania adresata wg warunku, wyświetlania adresatów spełniających podany warunek i wydrukowania zawartości rejestru.
Drukuj - Drukowanie książki adresowej. Użytkownik sam decyduje o drukowanych informacjach i ich kolejności
Zakończ - opuszczenie książki adresowej, powrót do menu głównego
Po uruchomieniu funkcji wyświetlana jest lista
zdefiniowanych wzorów pism.
Dostępne opcje:
Operacje
dodaj - funkcja służy do definiowania wzoru
pisma. Sposób definiowania pisma - patrz Dodanie pisma
zmień - funkcja służy do zmiany treści pisma
Znajdź - grupa funkcji pozwalająca na wyszukanie pisma wg
podanego warunku(pismo, następne pismo) lub wyświetlenie listy
pism spełniających podany warunek (filtr)
Zakończ - opuszczenie wykazu wzorów dokumentów, powrót do menu
głównego
W trakcie definiowania pisma podajemy następujące
informacje:
informacje identyfikujące pismo:
numer pisma - nadawany
przez program, niedostępny dla użytkownika
wyróżnik -
identyfikator pisma
opis dokumentu -
dokładniejsza informacja o zawartości pisma
informacje nagłówka pisma - niedostępne dla użytkownika, w trakcie generowania pisma seryjnego system będzie pobierał nazwę firmy ( imię i nazwisko osoby) oraz adres adresata
zawartość pisma
tytuł - tekst,
na wydruku zostanie wyśrodkowany
treść pisma - po
naciśnięciu przycisku przywołany zostanie prosty edytor (notepad), który
umożliwi zredagowanie dowolnego pisma
podpis - 3 linie, na
wydruku zostanie dosunięty do prawego marginesu
Dostępne są następujące opcje
zapisz - dopisanie pisma do listy pism, powrót
do wykazu pism
zrezygnuj - powrót do wykazu pism bez
zapisywania pisma
Ostatni etap tworzenia korespondencji seryjnej.
Użytkownik podaje następujące informacje:
data dokumentu
wzór dokumentu - pod F2 dostępna jest lista
wzorów. Grupa funkcji Znajdź umożliwia szybkie dotarcie do
szukanego wzoru
(wyszukanie wzoru pisma spełniającego warunek, wyświetlenie wzorów pism
spełniających zadany warunek) a funkcja Wydruk wzoru
- próbny wydruk pisma
początkowa liczba dziennika - tworzona
jest na podstawie prefixu (znaki poprzedzające numer porządkowy pisma), numeru
porządkowego i sufixu (znaki po numerze porządkowym pisma). W polu numer
podajemy numer porządkowy pierwszego pisma w danej serii. Tekst podany w polach
sufix i prefix jest podpowiadany przy kolejnym wejściu do drukowania
dokumentów, może być zmieniony.
lista adresatów - po uruchomieniu przycisku
pojawia się książka adresowa, dostępne są funkcje zaznaczania i odznaczania
adresatów
dane nadawcy - użytkownik może wybrać jedną z
opcji :
drukować - dane są
pobierane z danych o firmie (Obsługa, Administrator, Ustawienia, Dane o
firmie), logo i tło dokumentu z ustawień szaty graficznej raportu (
Obsługa, Administrator, Ustawienia, Ustawienia globalne). Zawsze drukują się:
nazwa i adres firmy oraz numer KRS, opcjonalnie: numery telefonów, adres
e-mail, konta bankowe, NIP, REGON, skład zarządu i kapitał akcyjny. Opcję
należy zaznaczyć gdy pismo nie jest drukowane na papierze firmowym.
nie drukować -
ustawienie polecane gdy pismo drukowane jest na papierze firmowym.
Dostępne opcje:
drukuj - generowanie serii pism (format
html), po wykonaniu wydruku program powraca do dialogu pozwalając drukować
następną serię pism
zrezygnuj - opuszczenie funkcji Drukowanie
dokumentów, powrót do menu głównego