Rejestr jest częścią większego
pakietu o nazwie MODUŁ UNIJNY. Pozwala na rejestrowanie czynności wwozu
i wywozu towarów na obszar Unii Europejskiej i gromadzenie informacji
niezbędnych dla sporządzenia deklaracji INTRASTAT. Umożliwia wykonanie raportu
z danych do deklaracji INTRASTAT.
Rejestr może być zasilany danymi wprowadzanymi w trakcie rejestrowania
dokumentu wewnątrz unijnego dla potrzeb VAT ( wprowadzanie dokumentu księgowego
w FK), rejestrowania dokumentu przychodowego w magazynie lub bezpośrednio
poprzez użycie funkcji Dodaj.
Po uruchomieniu funkcji wyświetlany jest wykaz
zarejestrowanych czynności wwozu i wywozu towarów na obszar Unii Europejskiej.
Użytkownik ma możliwość zadecydowania o tym jakie informacje i w jakiej
kolejności będą wyświetlane na ekranie. Domyślnie pojawiają się: rodzaj
czynności (T - wwóz, N - wywóz), data przekroczenia granicy, kody kraju
przeznaczenia i pochodzenia, kod towaru i jego opis.
Dostępne funkcje
Zakończ - zakończenie pracy z rejestrem, powrót do głównego menu
Operacje - operacje dodawania, modyfikacji i usuwania danych z
rejestru INTRASTAT
Dodaj - po uruchomieniu funkcji pojawi się ekran pozwalający wprowadzić dane niezbędne dla prawidłowego wypełnienia deklaracji INTRASTAT.
Użytkownik podaje następujące informacje:
Rodzaj czynności - są dwie możliwości: przywóz i wywóz. Informacja
musi być podana
NIP UE - dodatkowa informacja nie wymagana przez INTRASTAT. Może służyć
dla celów analizy danych
Symbol dokumentu źródłowego - symbol dokumentu wewnątrz wspólnotowego na
podstawie którego wystawiana jest faktura wewnętrzna. Informacja nie wymagana
przez INTRASTAT. Pomocna w momencie weryfikacji danych z rejestru;
Data opuszczenia/wprowadzenia na terytorium kraju - data decydująca o
okresie w którym czynność przywozu/wywozu zostanie wykazana w deklaracji
INTRASTAT. Musi być podana w formacie RR.MM.DD
Kod towaru - kod towaru zgodny z CN. Pod klawiszem F2 dostępny
wykaz kodów towarów, obrót którymi występuje w firmie użytkownika. Wykaz jest
tworzony przez użytkownika. Dodając nową pozycję do wykazu podaje się kod ( 8
cyfr), opis towaru oraz uzupełniającą jednostkę miary ( o ile towar wymaga jej
podania). Po wpisaniu kodu występującego w wykazie (przepisaniu z listy) system
wypełnia pola: opis towaru i uzupełniająca jednostka miary danymi
przyporządkowanymi danemu kodowi; pole musi być wypełnione
Opis towaru - zwyczajowa nazwa handlowa danego towaru
umożliwiająca jego identyfikację. Pole musi być wypełnione
Kod kraju przeznaczenia/wysyłki - dwuliterowy kod kraju UE, pod
klawiszem F2 dostępny wykaz kodów
Kod kraju pochodzenia - dwuliterowy kod kraju, w którym towar został
całkowicie uzyskany lub wyprodukowany. Pole wypełniane jest tylko przy
deklaracji wwozu towarów. Pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz krajów, z
których pochodzą sprowadzane przez firmę użytkownika towary. Wykaz ten jest
tworzony przez użytkownika. Dodając nową pozycję do wykazu podaje się kod kraju
i jego nazwę
Kod rodzaju dostawy - trzyznakowy kod dostawy. Pod klawiszem F2 dostępna
jest lista kodów. Pole musi być wypełnione
Kod rodzaju transportu - jednoznakowy kod transportu. Pod
klawiszem F2 dostępna jest lista kodów. Pole musi być wypełnione
Kod transakcji - dwuznakowy kod transakcji. Pod klawiszem F2 dostępna
jest lista kodów. Pole musi być wypełnione
Masa netto w kg - masa towaru w pełnych kg,
Ilość w dodatkowej jednostce - pole wypełniane tylko w przypadku towarów
wymagających podania tej ilości. Ilość podawana jest w liczbach całkowitych
Jednostka - uzupełniająca jednostka miary. Pole wypełniane jest tylko w
przypadku towarów wymagających tego
Wartość faktury w PLN - wartość faktury netto podawana w
zaokrągleniu do pełnych złotych
Wartość statystyczna w PLN - wartość statystyczna podawana w zaokrągleniu
do pełnych złotych
Dostępne funkcje:
Dalej - zaakceptowanie podanych danych,
zapisanie ich do bazy i powrót do wykazu czynności wwozu i wywozu towarów
na obszar UE.
Zrezygnuj - powrót do wykazu czynności wwozu i wywozu na obszar UE
bez zapamiętania wprowadzonych danych
Zmień - funkcja umożliwia zmianę danych bieżącej (podświetlonej) operacji wwozu/wywozu towaru na obszar UE.
Po jej uruchomieniu pojawia się ekran opisany w funkcji Dodaj. Przycisk Dalej powoduje zapamiętanie zmian i powrót do wykazu czynności, przycisk Zrezygnuj - powrót do wykazu czynności bez zmodyfikowania danych.
Usuń - funkcja umożliwia usunięcie bieżącej (podświetlonej) operacji wwozu/wywozu towaru. Program domaga się potwierdzenia podjętej decyzji.
Znajdź - Grupa funkcji ułatwiających wyszukanie w rejestrze czynności spełniającej podany warunek
Znajdź- należy podać warunek, który powinna
spełniać szukana czynność. Może być to warunek złożony. System ustawi się
na pierwszej czynności spełniającej podany warunek
Znajdź następny - system odszuka kolejną czynność spełniającą
warunek podany w funkcji Znajdź
Ustaw filtr- system wyświetli tylko te czynności, które spełniają
podany warunek
Drukuj - Funkcja pozwala na wydrukowanie zestawienia obejmującego informacje o czynnościach wywozu/wwozu towarów na obszar UE w wybranym okresie.
W funkcję został wbudowany kreator raportów. Użytkownik sam decyduje o zawartości raportu i kolejności prezentowanych danych.
Po uruchomieniu funkcji pojawia się ekran pozwalający na wybranie okresu, którego wydruk ma dotyczyć, a także kolejności prezentowania czynności i sposobu ich grupowania
Wykonanie raportu podzielono na dwa etapy:
1. Zdefiniowanie układu kolumn
2. Wykonanie wydruku
Definiowanie kolumn raportu
Tworzenie szablonu raportu odbywa się przy pomocy kreatora raportów uruchamianego funkcją Kolumny. Sposób definiowania raportu opisano dokładniej w rozdziale Kreator raportów
Wykonanie wydruku
Po uruchomieniu funkcji Drukuj wyświetlany jest dialog
umożliwiający wybranie danych uwzględnianych przy tworzeniu zestawienia.
Użytkownik podaje:
zakres - należy podać daty początkową i końcową analizowanego
okresu w formacie RR.MM.DD. Powinny należeć do bieżącego roku obrotowego. W
przypadku nie podania okresu przyjmowany jest cały rok obrotowy.
warunek - możliwość podania złożonego warunku. Zakres analizowanych
czynności zostanie zawężony do tych, które spełniają warunek. Podany warunek
uwzględniany jest tylko w przypadku drukowania za pomocą funkcji Wydruk
według warunku
kolejność drukowania - Można wskazać sposób sortowania danych na
wydruku. W polu drukuj wg: podaje się identyfikator kolumny, wg której
dane zostaną posortowane. Pod klawiszem F2 wyświetlany jest wykaz dostępnych
identyfikatorów kolumn. Po wybraniu identyfikatora wyświetlany jest opis
kolumny, będący równocześnie opisem sortowania. Nie ma znaczenia czy wybrana
kolumna jest wykorzystywana w wybranym szablonie wydruku.
porządek drukowania - możliwość zadecydowania czy dane w wybranej
kolumnie mają być posortowane rosnąco czy malejąco. Dane ustawiane są w
porządku alfanumerycznym. Szczególne znaczenie dla potrzeb wypełniania
deklaracji INTRASTAT ma porządek grupa ( towar & warunki
dostawy). Pozwala na posortowanie danych wg złożonego klucza: kod
towaru& rodzaj czynności & kod kraju przeznaczenia & kod dostawy
& kod transportu & kod kraju pochodzenia i ułatwia uzyskanie
skomasowanych danych dotyczących danego towaru w analizowanym okresie.
grupować - możliwość zadecydowania, czy mają być grupowane czynności o
tej samej zawartości kolumny sortowania. Zaznaczenie tak powoduje
podzielenie raportu na sekcje dotyczące poszczególnych wartości w kolumnie
sortowania, po każdej sekcji drukowane jest jej podsumowanie.
W przypadku sortowania wg grupa - do
poszczególnych pozycji deklaracji INTRASTAT w pola 17 (masa netto), 18
(ilość w jednostce uzupełniającej), 19 (wartość fakturowa) i 20 (wartość
statystyczna) należy przepisać podsumowania grup ( komasowanie danych)
Zaznaczenie nie - powoduje wydrukowanie ciągłego raportu.
Niezależnie od wybranego wariantu na końcu raportu drukowane jest ogólne
podsumowanie
Utworzone układy kolumn są przechowywane przez system. Aby wydrukować raport
oparty o wybrany układ kolumn należy uruchomić funkcję Kolumny i
wybrać z listy układów właściwy szablon.
Dostępne funkcje:
Wydruk według przedziału - wydrukowanie raportu i powrót
do listy czynności wwozu/wywozu towarów. W trakcie drukowania nie jest
uwzględniany złożony warunek podany w opcji Warunek
Wydruk według warunku - wydrukowanie raportu i powrót do
listy wwozu/wywozu towarów. W trakcie drukowania uwzględniany jest złożony
warunek podany w opcji Warunek
Zrezygnuj - powrót do listy wwozu/wywozu towarów bez
wykonania wydruku