Data modyfikacji:25.06.2018

Przejdź na stronę główną

 

Tytuł pomocy: Podatkowa książka przychodów i rozchodów

Spis treści:

 

o   3.1. KPiR

o   3.2. Bilans

o   3.3. Dane do wyliczenia podatku

o   3.4. Administrator KPiR

·         3.4.1. Przyporządkowanie kont do kolumn KPiR

·         3.4.2. Wykaz właścicieli firmy

·         3.4.3. Wzorcowe definicje do wyliczenia podatku

o   3.4.3.1. Podatek progresywny

o   3.4.3.2. Podatek liniowy

 

1. Ogólna charakterystyka modułu

Moduł przeznaczony jest dla biur rachunkowych. W oparciu o odpowiednio wprowadzone dane księgowe umożliwia wydruk książki przychodów i rozchodów a także sporządzenie bilansu za wybrany okres oraz danych do wyliczenia podatku dla właścicieli firm.

Zaletą proponowanego przez nas  rozwiązania jest  to, że przy rejestrowaniu zdarzeń korzysta ono w pełni z możliwości jakie daje program PerseusFK przy prowadzeniu księgi handlowej.

 

2. Zasady pracy z modułem

2.1.Przygotowanie modułu do pracy

W zakres czynności przygotowujących moduł do pracy wchodzi:
1. Przyporządkowanie kolumnom książki kont syntetycznych, na których rejestrowane są odpowiednie koszty i przychody
2. Przygotowanie wzorcowej definicji raportu do wyliczenia podatku

3. Wprowadzenie danych właścicieli firmy

4. Zdefiniowanie indywidualnych raportów do wyliczenia podatku

2.2.Praca z modułem

Bieżąca praca z modułem obejmuje:
1. Wprowadzanie zdarzeń gospodarczych ( każde zdarzenie w odrębnym dokumencie księgowym) 
2. Wydruki podatkowej książki przychodów i rozchodów
3. Wydruki bilansu
4. Wyliczenie podatku dla poszczególnych właścicieli i wydrukowanie raportu będącego podstawą tego wyliczenia

 

 

3. Opis funkcji

Wprowadzanie zdarzeń gospodarczych do księgi odbywa się na tej samej zasadzie jak w przypadku księgi handlowej. Należy jedynie pamiętać o następujących obostrzeniach:

  1. Wszystkie zapisy księgowe dotyczące danego zdarzenia gospodarczego muszą zawierać się w jednym dokumencie księgowym. Przy przetwarzaniu danych te informacje będą wypełniały jeden wiersz książki przychodów i rozchodów.
  2. Należy pamiętać aby na syntetyce nie mieszać danych księgowych przypisywanych do różnych kolumn KPiR. Do jednej kolumny można przypisać wiele syntetyk, natomiast jedna syntetyka może być przypisana tylko do jednej kolumny PKPiR
  3. Data i opis zdarzenia gospodarczego (kol.2 i 6 PKPiR) pobierane są z nagłówka dokumentu księgowego
  4. Numer dowodu księgowego oraz nazwa i adres kontrahenta pobierane są z danych VAT. Jeśli w dokumencie nie występuje konto VAT wówczas dane te są pobierane z danych rozrachunkowych. W przypadku gdy w dokumencie nie wystąpi konto rozrachunkowe lub konto VAT kolumny 3, 4 i 5 KPiR pozostaną niewypełnione
  5. W przypadku gdy dokument oprócz danych dotyczących przychodów i rozchodów zawiera wiele danych rozrachunkowych (np. wyciąg bankowy) aby został prawidłowo uwzględniony w KPiR jego symbol powinien być wykazany w wykazie dokumentów zbiorczych w funkcji administratora „Przyporządkowanie kont do kolumn KPiR”.
  6. W KPiR zostaną pominięte wszystkie dokumenty, które nie zawierają kont przypisanych do kolumn KPiR .
  7. Końcowy spis z natury oraz spisy z natury w trakcie roku obrotowego należy wprowadzać dokumentem o symbolu wykazanym w "Przyporządkowanie kont do kolumn PKPIR"

3.1. KPiR

Funkcja umożliwia wydrukowanie zdarzeń gospodarczych w układzie książki przychodów i rozchodów. Po jej uruchomieniu pojawia się okno dialogowe pozwalające wybrać wariant wydruku. Użytkownik podaje:

·         Okres, za który zestawienie. Początek i koniec okresu w formacie RRRR.MM. Pod klawiszem F2 dostępny jest wykaz miesięcy roku obrotowego. Na wydruku pojawią się tylko te zdarzenia, których data księgowania zawiera się w wybranym okresie;

·         Wariant wydruku – dostępne są dwa warianty:

o   Roboczy – w ostatniej kolumnie KPiR drukuje się symbol dokumentu księgowego, pod którym zdarzenie zostało zaewidencjonowane w księdze;

o   Ostateczny – brak informacji o symbolu dokumentu księgowego;

·         Numeracja zdarzeń

o   W obrębie roku – system stosuje ciągłą numerację zdarzeń , tzn pierwsze zdarzenie gospodarcze na wydruku otrzymuje kolejny numer narastająco od początku roku;

o   W obrębie miesiąca – zdarzenia gospodarcze są numerowane niezależnie w obrębie miesiąca, tzn pierwsze zdarzenie księgowane w danym miesiącu otrzymuje nr 1.

·         Podsumowanie kolumn

o   W obrębie roku – podsumowanie strony zawiera informacje narastająco od początku roku

o   W obrębie wybranego okresu – podsumowanie strony zawiera wyłącznie dane dotyczące wybranego okresu

o   Podsumowania miesięcy – po wybraniu tej opcji dodatkowo po ostatnim zdarzeniu gospodarczym miesiąca pojawi się podsumowanie kolumn

o   Tylko sumy – wydruk będzie zawierał tylko sumy ( bez wyszczególnionych zdarzeń gospodarczych). 

·         Akceptujesz – przejście do wydruku KPiR

·         Rezygnujesz – rezygnacja z wydruki i powrót do menu programu

    

 

3.2. Bilans

Funkcja umożliwia wydrukowanie bilansu firmy. Po jej uruchomieniu pojawia się dialog pozwalajacy wybrać:

o   Okres, za który ma być sporządzony bilans – daty w formacie RR.MM.DD

o   Wariant raportu – zaznaczenie bilans roczny spowoduje podciągniecie do bilansu danych z kont przypisanych do remanentu BO i BZ ( patrz Przyporządkowanie kont do kolumn KPiR)

o   Akceptujesz – wykonanie raportu. Raport przychodów i rozchodów wykonywany jest z kont wskazanych w definicjach kolumn KPiR

o   Reygnujesz – rezygnacja z wydruku

3.3. Dane do wyliczenia podatku

Funkcja umożliwia zdefiniowanie w oparciu o wzorzec indywidualnych definicji do wyliczenia podatku oraz wydrukowanie raportu ze szczegółami naliczeń podstawy i podatku. Po jej uruchomieniu pojawia się dialog pozwalający wybrać właściciela, dla którego ma być sporządzony raport. Z tej pozycji można również zmienić dane właściciela lub dodać nowego.

Dalej – powoduje przejście do dialogu znanego ze sprawozdań standardowych- dalszy sposób postępowania jak w przypadku sprawozdań standardowych.

3.4. Administrator KPiR

3.4.1. Przyporządkowanie kont do kolumn KPiR

Funkcja pozwala na parametryzację KPiR. Po jej uruchomieniu pojawia się okno podzielone na 3 części. W części górnej widnieją definicje kolumn 7-15 oraz dodatkowe definicje pozwalające na zlokalizowanie kont VAT i rozrachunków(XX), remanentu początkowego(RP), remanentu końcowego(RK), amortyzacji (AM) i wydatków z kolumn 10 i 11 związanych z wynagrodzeniem w naturze (KN).

Definicje kolumn RP,RK i AM są wykorzystywane tylko w trakcie sporządzania bilansu. Definicja kolumny KN wykorzystywana jest przy tworzeniu JPK_PKPIR.

Użytkownik nie może uzupełniać ani modyfikować wykazu kolumn.

W drugiej części okna zawarte są przyporządkowania kont do odpowiednich kolumn KPiR.

Użytkownik ustawia się na definicji kolumny, tabulatorem przechodzi do dolnej części okna i podaje syntetyki, jakie mają być przypisane do określonej definicji ( pod F2  wykaz syntetyk z danej księgi)

W trzecim oknie umieszczone są symbole dokumentów  (np wyciag bankowy), z których do książki nie będą pobierane dane kontrahenta(kolumny 3 i 4 pozostaną puste). Przy symbolu dokumentu można podać tekst jaki ma się pojawić w kolumnie 2. Gdy tekst nie zostanie uzupełniony kolumna 2 dla tego zdarzenia pozostanie pusta.

W prawym górnym rogu należy podać symbol dokumentu księgowego którym będą księgowane spisy z natury w trakcie roku i spis końcowy. Informacja ta jest wykorzystywana przy tworzeniu JPK_PKPIR.

 

Uwaga

Na wydruku KPiR oraz przy liczeniu bilansu uwzględnione będą tylko zapisy na kontach przypisanych do kolumn

3.4.2. Wykaz właścicieli firmy

Funkcja umożliwia podanie danych właścicieli firmy.

Po jej uruchomieniu pojawia się okno z wykazem właścicieli.

Dostępne opcje:

o   Dodaj- pozwala na dodanie właściciela i podanie podstawowych informacji o nim: dane osobowe, adresowe, urząd skarbowy % udziału oraz sposób opodatkowania (P- progresywny, L- liniowy, R- ryczałt ). W zależności od sposobu opodatkowania przypisywany jest do tego właściciela odpowiednia definicja wzorcowa. Dlatego ważne jest aby przed przystąpieniem do uzupełniania wykazu właścicieli zdefiniować wzorcowe definicje do wyliczenia podatku

o   Zmień – pozwala na zmianę wcześniej wprowadzonych danych

o   Usuń – usuwa właściciela z wykazu

 

3.4.3. Wzorcowe definicje do wyliczenia podatku

W zależności od wybranej opcji podciągana jest odpowiednia definicja wzorcowa. Należy w niej uzupełnić tylko te pola, które są wspólne dla wszystkich właścicieli. Definicja ta będzie później w trakcie definiowania właścicieli kopiowana   jako definicja indywidualna. Sposób definiowania pozycji jest taki sam jak w przypadku sprawozdań standardowych.

 

3.4.3.1. Podatek progresywny

Możliwość uzupełnienia definicji wzorcowej do wyliczenia podatku progresywnego

3.4.3.2. Podatek liniowy

Możliwość uzupełnienia definicji wzorcowej do wyliczenia podatku liniowego