Data modyfikacji:05.12.2013

Przejdź na stronę główną

 

Tytuł pomocy: Kartoteka rozrachunkowa

Spis treści:

·         Zastosowanie funkcji

·         Opis funkcji

Zastosowanie funkcji

Funkcja umożliwia przeglądanie danych rozrachunkowych dla wybranego konta o atrybucie R Konto rozrachunkowe. Pozwala na przeglądanie oraz łączenie faktur z zapłatami. Znajduje się w menu Rozrachunki.

 

Opis funkcji

Po uruchomieniu funkcji należy podać Symbol konta, którego kartoteka rozrachunkowa ma być wyświetlana. Po naciśnięciu klawisza F2 lub prawego przycisku myszki pojawi się plan kont, z którego można wybrać właściwe. Po wpisaniu konta należy zaakceptować je Enterem. Następnie może pojawić się informacja:

·         “brak transakcji na tym koncie !” - jeżeli na wybranym koncie nie było zapisów,

·         “brak transakcji na tym koncie ! (lub wszystkie transakcje rozliczone !)” - jeżeli na wybranym koncie nie było zapisów lub wszystkie faktury są zapłacone i ustawione jest, aby wyświetlały się tylko te transakcje na których jest saldo.

Wyświetlony ekran podzielony jest na trzy części. Na dole wyświetlany jest symbol i nazwa kontrahenta, symbol i nazwa konta oraz obroty i saldo całego konta bez względu na ustawione filtry.

Pośrodku na ekranie wyświetlane są nagłówki transakcji, przyporządkowanych do wybranego konta. Transakcje są ustawiane w kolejności alfabetycznej. Strzałka z lewej strony ekranu wskazuje na wybrany nagłówek lub zapis transakcji. W ramce widoczny jest symbol transakcji. W następnej pozostałe dane: termin płatności, informacja czy jest to transakcja dotycząca zakupu - “Dost” czy sprzedaży - “Odb”, obroty i saldo na transakcji. W zależności od ustawienia mogą ponadto pokazywać się poszczególne zapisy transakcji oraz informacje związane z dewizami. Przy zapisach pokazany jest termin, kwota oraz rodzaj transakcji:

·         TRA – oznacza operację założenia transakcji, najczęściej fakturę,

·         ZAP – oznacza zapłatę,

·         KOR – oznacza korektę.

Przy wyświetlaniu dewiz w nagłówku pokazywany jest dodatkowo symbol waluty oraz obroty i saldo transakcji w niej wyrażone, w zapisach poniżej kwoty w złotówkach pojawia się dodatkowa linia w której można zobaczyć symbol waluty oraz wartość w dewizach.

Na górze ekranu można wybrać funkcje z menu:

Koniec – zakończenie przeglądania kartoteki rozrachunkowej i wyjście do menu głównego.

Nowe konto – zakończenie przeglądania kartoteki rozrachunkowej dla wybranego konta i przejście do następnej. Po uruchomieniu funkcji należy podać Symbol konta, którego kartoteka rozrachunkowa ma być teraz wyświetlona. Po naciśnięciu klawisza F2 lub prawego przycisku myszki pojawi się plan kont, z którego można wybrać właściwe. Po wpisaniu konta należy zaakceptować je Enterem. Wybór klawisza Zrezygnuj spowoduje powrót do poprzednio przeglądanej kartoteki.

Obejrzyj – grupa funkcji umożliwiająca przeglądanie danych z różnych rejestrów bez wychodzenia z kartoteki. System ustawia się na informacjach związanych ze wskazanym strzałką zapisem transakcji. Możliwe jest oglądanie: danych bieżącego kontrahenta, pełnego rejestru kontrahentów, dziennika księgowań, kartoteki konta, zapisów w układzie klasyfikacji, rejestrów VAT.

Wyświetl – grupa funkcji umożliwiająca filtrowanie wyświetlanych informacji. Aby pokazywały się wszystkie transakcje, które są na koncie należy: zaznaczyć Transakcje dostawców oraz Transakcje odbiorców, a usunąć zaznaczenie przy Tylko transakcje z saldami.

o    Zapisy transakcji – jeżeli opcja ta nie będzie zaznaczona, prezentowane będą jedynie nagłówki transakcji, bez poszczególnych operacji.

o    Dewizy – możliwość wyświetlania oprócz wartości w PLN, również kwot w walutach obcych.

o    Tylko transakcje z saldami – jeśli zaznaczy się tą opcję system nie wyświetli transakcji rozliczonych.

o    Transakcje dostawców – będą pokazywane tylko transakcje o atrybucie Dostawcy.

o    Transakcje odbiorców - będą pokazywane tylko transakcje o atrybucie Odbiorcy.

o    Zapis księgowy – możliwość obejrzenia pełnej informacji o zapisie księgowym dla wskazanego strzałką zapisu transakcji.

Znajdź transakcję – grupa funkcji pomagająca wyszukać transakcję

o    Pierwszą – system ustawi się na pierwszej transakcji aktualnie przeglądanej kartoteki.

o    Ostatnią – system ustawi się na ostatniej transakcji aktualnie przeglądanej kartoteki.

o    Spełniającą warunek – umożliwia odszukanie transakcji spełniającej podane warunki. Można szukać według pojedynczych warunków, odnalezione będą tylko te transakcje, których pola pokrywają się w całości z wprowadzonymi warunkami lub według zakresów. Można szukać według:

§  Kont – można podać jedno konto lub przedział kont. Po naciśnięciu klawisza F2 lub prawego przycisku myszki pojawi się plan kont, z którego można wybrać właściwe.

§  Symbolu transakcji

§  Terminów płatności

§  Daty dokumentu – dotyczy daty wprowadzonej w nagłówku dokumentu księgowego.

§  Daty zapisu – dotyczy daty transakcji.

§  Kwoty zapisu

Jeżeli zostanie wypełnione pole Konto to pojawi się ekran, na którym trzeba będzie zaznaczyć, czy szukać pomimo to, tylko w ramach bieżącej kartoteki, czy w całym podanym zakresie kont oraz gdzie ma się rozpocząć przeszukiwanie, czy od początku podanego zakresu kont, czy od bieżącej transakcji na aktualnie wybranym koncie.

System ustawi się na pierwszej znalezionej transakcji, która będzie odpowiadała zadanym warunkom.

o    Następną transakcję – wyszukanie następnej w kolejności transakcji spełniającej podany wcześniej warunek.

Zmień – grupa funkcji umożliwiająca modyfikację nagłówka i zapisów transakcji, dzięki czemu możliwe jest między innymi łączenie faktur z zapłatą ,ponowne naliczanie odsetek, zmiana terminu płatności itp.

§  Nagłówek transakcji – należy ustawić się w dowolnym miejscu transakcji, którą chcemy zmodyfikować – przy nagłówku lub zapisach. Po wybraniu tej funkcji pojawi się okno jak podczas zakładania transakcji. Możliwa jest zmiana wszystkich pól z wyjątkiem symbolu transakcji.

§  Symbol transakcji - należy ustawić się w dowolnym miejscu transakcji, którą chcemy zmodyfikować – przy nagłówku lub zapisach. Po wybraniu tej funkcji pojawi się ekran, w który należy wpisać nowy symbol transakcji.

§  Usuń transakcję – możliwość usunięcia pustego nagłówka transakcji przy którym nie ma zapisów. UWAGA ! Jeżeli są zapisy rozrachunkowe w dokumentach oczekujących to również pojawia się sam nagłówek i program pozwoli go usunąć, dlatego należy zachować ostrożność przy tej operacji !

§  Zapis transakcji – należy ustawić się tak, aby strzałką wskazywać zapis transakcji, który chce się zmienić. Po wybraniu tej funkcji pojawi się okno dane do kartoteki rozrachunkowej.